Mijn 15 lessen na 15 jaar ondernemerschap

Afgelopen maandag, 1 april, was het 15 jaar geleden dat ik Studio Campo bij de KvK inschreef. Met een 13” laptop en 3.000,- startkapitaal begon ik in onze ‘zolderkamer’. Mijn gedachte toen was: ”Als ik ooit met 4 man in een kantoor kom te zitten, dan heb ik het goed gedaan.” Inmiddels zitten we met een team van 7 op 180m2.

Aan het begin van deze week schreef ik op LinkedIn een post over de grootste ondernemerslessen. Maar in dit blog ga ik wat dieper in op deze lessen en kan ik ze wat meer context geven. Ik hoop dat ze jou ook helpen om jouw business verder te doen groeien.

Zolderkamer-Studio-Campo-Bas-Kleinveld
Mijn zolderkamer / werkplek toen ik in 2009 begon

 

1. Wees geduldig & focus
Toen ik net 4 jaar bezig was werd ik lid van een ondernemersvereniging. Aan een van de gevestigde ondernemers uit Woerden vertelde ik mijn plannen en wat ik allemaal wel niet zou gaan doen. Hij hoorde me aan en zei toen: “Je wil te snel”.

Vervolgens adviseerde hij mij 3 punten te bepalen en mij daar vervolgens volledig op te focussen. Wanneer dit gerealiseerd was zou de volgende stap weer komen. Achteraf kan ik hem alleen maar gelijk geven en op die manier is mijn bedrijf de afgelopen jaren gestaag en op een gezonde manier gegroeid.

Een (financieel) gezond bedrijf bouwen kost tijd. Laat je niet gek maken door de lui op social media die claimen dat je binnen een jaar een miljoenenbedrijf uit de grond kunt stampen.

2. Stel duidelijke doelen
Schrijf vervolgens uit hoe je deze doelen gaat bereiken. Een doel is een loze kreet wanneer hier geen actie of vervolg aan wordt gegeven. Ieder kwartaal stel ik zowel zakelijk als privé doelen op. Vervolgens schrijf ik een ‘end-statement’ op: wat heb ik bereikt aan het einde van dat kwartaal. En vervolgens schrijf ik de verschillende stappen (vaak rond de 10 stuks) uit die ik moet nemen om dat doel te bereiken.

Iedere vrijdag review ik mijn doelen, hoever ik ben met het bereiken van die doelen en welke stappen ik de komende week moet nemen om dichter bij een doel te komen.

3. Ken je cijfers
Cashflow is de levensader en belangrijk voor de duurzaamheid van elk bedrijf. Dit betekent dat je niet alleen moet kijken naar de omzet en jouw resultaat. Maar ook naar de kosten die je maakt. Waar zitten deze, hoeveel kost een medewerker per uur, wat zijn de maandelijkse vaste lasten etc.

Inzicht in deze cijfers zorgt er voor dat je weet wanneer een project rendabel is voor jou. Of waar je meer winst kunt behalen. Dit hoeft namelijk niet alleen maar uit meer omzet te komen, maar kan ook door beter inkopen of andere kostenbesparingen waar het geld nu weglekt…

4. Doe het verdomde werk
Deze is tweeledig uit te leggen. Want wanneer je allerlei lui op internet hoort roepen dat je alles maar moet delegeren aan een ander dan klinkt dat misschien mooi en logisch. Maar iemand moet het werk doen. En wanneer je team al genoeg te doen heeft, kun je ze óf over de kling heen jagen. Óf je kunt als ‘CEO / bedrijfseigenaar’ helpen en lekker zelf het werk uitvoeren. Daar ben je niks te mooi voor en het is jouw tent. Dus handen uit de mouwen en spring bij om te helpen.

Daarnaast zullen er genoeg momenten komen dat je geen energie of zin hebt. Ergens tegenop ziet of wat de reden ook mag zijn dat je iets uitstelt. Leer jezelf de discipline aan om dan toch de knop om te zetten en die extra taak af te vinken. James Clear schrijft in Atomic Habits over de gewoonte van 1% beter worden / meer doen. Wanneer je iedere dag 1% meer doet, heb je aan het einde van het jaar 37% groei bereikt.

Als je niet doet wat je moet doen, dan mag je ook niet klagen wanneer je niet krijgt wat je wilt hebben: doe het verdomde werk.

Iedere dag 1% beter of meer vs 1% minder doen
Iedere dag 1% beter of meer vs 1% minder doen

 

5. Luister niet naar mensen die niet hebben wat jij wilt
Hoe goed de bedoelingen ook zijn, heb ik gemerkt dat alles adviezen die mij werden gegeven door mensen die niet dezelfde ambities hadden als ik of in dezelfde situatie zaten als ik mij niet verder geholpen.

Vraag daarom advies aan mensen die de resultaten hebben bereikt die jij nastreeft. In de meeste gevallen zullen zij zich vereerd voelen en je graag op weg helpen om de volgende stap te maken, omdat ze weten hoe het was toen zij in jouw schoenen stonden.

6. Bouw een sterk team
De juiste mensen helpen je bedrijf vooruit. Daarom kijk ik bij Studio Campo tijdens sollicitaties of mensen bij ons passen. En niet perse of ze de beste zijn. Skills zijn natuurlijk belangrijk, maar deze zijn deels ook aan te leren. Hoe iemand is en of deze persoon de juiste instelling heeft niet. Ik kijk naar onze bedrijfscultuur en of een kandidaat complementaire is en past binnen ons huidige team.

7. Bouw relaties op
Langdurige, goede relaties maken je werk makkelijker. Wij werken al jaren met dezelfde leveranciers. Zij snappen wat je nodig hebt en door trouw te zijn aan hen zetten ze een stapje harder voor ons en krijgen we bijvoorbeeld sneller voorrang bij spoeddrukwerk wanneer we die hebben.

Andersom werkt dit bij onze afnemers ook. Onze vaste opdrachtgevers krijgen ook meer voorrang in de planning en spoedjes pakken we meteen voor hen op. Daarnaast maakt het ons werk makkelijker omdat we deze klanten goed kennen en we aan een half woord genoeg hebben om voor hen aan de slag te gaan en dit voor beide partijen tijd scheelt.

8. Jouw “balans” hoeft niet hetzelfde te zijn als die van anderen
Work-Life-Balance is term die je veel hoort. Maar wat werkt voor de een, werkt niet per se voor de ander. Ik stond er een paar jaar geleden om bekend dagelijks 5.00 uur op te staan. Maar niet iedereen wordt blij bij die gedachte. Anderzijds is een van mijn compagnons bij Effio juist weer een avond mens die rond middennacht nog mailtjes naar mij stuurt. Daar moet ik dan weer niet aan denken.

Daarnaast kan jouw balans verschuiven. Voordat mijn kinderen geboren werden kon ik zonder problemen dagen van 10-12 uur maken. En als het moet, moet het. Maar nu zit ik hier zelf ook niet meer op te wachten.

Kijk daarom naar wat werkt voor jou. Weet wanneer jij op je beste bent, probeer daar de balans te vinden en vergelijk jezelf niet met anderen.

9. Schrijf en lees dagelijks
Ondernemerschap speel je niet uit. Er valt altijd wel wat te leren van anderen én van jezelf. Continue zelfeducatie en reflectie zorgen voor persoonlijke groei. Lees boeken over het onderwerp dat jou interesseert (ik zit momenteel verdiept in het onderwerp Procesoptimalisatie). Luister naar podcasts over jouw thema of zoek op YouTube naar video’s met tips en interessante feiten waar je iets aan hebt.

Leer ook om je eigen gedachten op papier te zetten. Dit hoeft wat mij betreft niet dagelijks, maar ik heb wel een blackbook in de buurt liggen waar ik ‘aha-momentjes’ en andere learnings meteen in op kan schrijven. Dingen die zowel goed of minder goed gaan en de redenen daarvan. Bij de goede dingen kijk ik hoe ik dit in een breder spectrum kan toepassen. En bij de mindere dingen schrijf ik meteen op wat ik ga doen om het te fixen. Dit komt uiteindelijk het bestaansrecht van jouw bedrijf ten goede.

10. Wees duidelijk over je visie
Dit hoeft geen document van 5 pagina’s te worden. Een A4’tje met helder omschreven waar je wilt staan over 1, 3 en 5 jaar is voldoende. Denk aan KPI’s als omzet, winst, aantal en type klanten, aantal collega’s en hoe je erbij wilt zitten.

Zorg vervolgens dat alle acties die je doet en beslissingen die je neemt in lijn liggen met deze visie. Dit betekent dat je soms ook ‘nee’ moet zeggen tegen een mooie kans, omdat deze kans niet in lijn ligt met de stip op de horizon die jij hebt bepaald. Jouw visie geeft je richting.

En wees niet bang om jouw visie te veranderen wanneer dit nodig is. Het is prima om met de jaren anders over dingen te denken. Of dat de situatie je dwingt om een andere richting op te gaan. Zolang je maar bewust ergens naartoe aan het werken bent.

11. Bouw aan je netwerken
Dit hoeven niet direct klantrelaties te zijn. Maar gewoon collega-ondernemers of anderen die kunnen helpen om deuren te openen die anders gesloten zouden blijven. Een goed netwerk kan ook zorgen voor aanbevelingen en warme leads.

Connect via LinkedIn. Bezoek netwerkborrels of andere bijeenkomsten. Het gaat er namelijk niet alleen om wat je weet, maar ook om wie je kent.

12. Wees voorbereid op verandering
Toen ik 15 jaar geleden startte kwam een groot deel van mijn werk uit het ontwerpen en produceren van brochures en folders. Door digitalisering werd dit steeds minder. Daar kwam de opkomst van webdevelopment en later content creatie en online marketing voor in de plaats. Wil je bestaansrecht houden, dan moet je vooruit kijken naar waar de markt zich naartoe beweegt en klaar staan om tijdig van baan te veranderen wanneer dit nodig is.

Hetzelfde geldt voor onvoorziene omstandigheden zoals bijvoorbeeld Covid. Er waren genoeg mensen die dachten dat 2020 ‘hun’ jaar ging worden. Totdat Covid in maart om de hoek kwam kijken.

Wees daarom altijd klaar om je strategieën aan te passen en zorg voor genoeg vet op de botten. Een van mijn favoriete quotes van succesvol ondernemer Bedros Keuilian is dan ook: “Prepare for Winter”.

13. Werk samen met mensen die je energie geven
Omring jezelf met positieve en motiverende mensen, dit maakt je werkende leven een stuk leuker. Simpeler kan ik het niet maken. Ik zorg ervoor dat ik leuke mensen in mijn team heb en dat onze leveranciers bij ons passen.

Ik ben nu ook in de gelukkige omstandigheid dat wij opdrachtgevers ook kunnen weigeren. Wanneer iemand energie zuigt, dan stoppen wij met de samenwerking. Je brengt doorgaans 8 uur op je werk door en ik vind dat die tijd leuk moet zijn want anders komen mijn collega’s met tegenzin naar hun werk. En dat kan nooit de bedoeling zijn.

14. Bouw vroeg een merk op
Voor zowel jezelf als jouw bedrijf. Mensen moeten namelijk van het bestaan van jou en jouw bedrijf afweten. Hoe meer mensen jouw merk kennen, des te meer kans op succes. Zorg dus dat je een herkenbare uitstraling hebt en dit overal in terug laat komen.

Met een persoonlijk merk kun je denken aan het maken en delen van content. Zodat iedereen kan zien wat je doet en waar ze jou voor kunnen inschakelen. Maar ook aan hoe je jezelf gedraagt op bijeenkomsten en events. Ben je die toegankelijke persoon die open uitstraling en die makkelijk met iedereen praat en hierdoor veel aanspraak en daardoor een groot netwerk heeft. Of ben je die introverte specialist die minder goed te benaderen is, maar waarvan iedereen wel weet dat jij de beste bent in wat je doet.

15. Houd van het spel
Ondernemen is makkelijk wanneer alles voor de wind gaat. Maar de liefde voor ‘het spelletje’ zorgt voor het doorzettingsvermogen wanneer het niet loopt en is een drijvende kracht in moeilijke tijden. Het is niet voor niets dat 50% van de bedrijven al binnen 5 jaar is gestopt.

Degene die voor spek en bonen meedoen overleven het meestal niet. Degenen die ondanks alle tegenslagen willen winnen zijn degenen die overblijven.

Men spreekt niet voor niets over Peacetime & Wartime Generals.

 

Hopelijk geven deze 15 ondernemerstips je nieuwe inzichten en extra motivatie om aan de slag te gaan en jouw bedrijf verder uit te bouwen. Mocht je een vraag hebben hierover, mail me dan op bas@baskleinveld.nl

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie. 2. Download Checklist voor goede reclame. 3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.