Marketing kan een krachtig middel zijn om jouw omzet en klantenbestand een boost te geven. Maar het kan ook frustrerend zijn. Vooral als je niet veel tijd, geld of knowhow hebt. In dit blog ga ik in op enkele van de grootste uitdagingen waarmee kleine bedrijven worden geconfronteerd op het gebied van marketing. En geef ik je tips om je te helpen deze te overwinnen.
1. Beperkt budget
Eén van de belangrijkste uitdagingen waarmee kleine bedrijven worden geconfronteerd als het om marketing gaat, is een beperkt budget. In tegenstelling tot grotere bedrijven hebben kleine bedrijven vaak minder financiële middelen om te investeren in marketingcampagnes of om professionele marketingteams in te huren. Dit kan het moeilijk maken om uitgebreide of langlopende marketingcampagnes op te zetten. Hierdoor kun je gevoel hebben dat je in het nadeel bent als het gaat om het bereiken van potentiële klanten.
Er zijn echter veel goedkope marketingstrategieën die kleine bedrijven kunnen gebruiken om grote resultaten te behalen. Contentmarketing, socialemediamarketing en e-mailmarketing zijn bijvoorbeeld allemaal effectieve manieren om klanten te bereiken zonder een enorm budget te hoeven investeren.
Daarnaast zijn er veel gratis of goedkope marketingtools beschikbaar, zoals Hootsuite voor het beheer van sociale media, Canva voor het grafisch ontwerp van mooie visuals en MailChimp voor e-mailmarketing. Door gebruik te maken van deze tools kunnen kleine bedrijven professioneel ogend marketingmateriaal maken zonder hoge kosten.
Een andere manier om en beperkt budget toch zichtbaar te zijn, is door te zoeken naar samenwerkingen, sponsoring in natura of barter-deals. Deze laatste is een vorm van samenwerken waarin ik in de beginperiode van Studio Campo veel gebruik van heb gemaakt.
2. Beperkte tijd
In een klein bedrijf word je vaak in een miljoen verschillende richtingen getrokken met een breed scala aan verantwoordelijkheden. Mijn ervaring is dat marketing daardoor vaak naar achteren wordt geschoven waardoor er onvoldoende of zelfs helemaal geen tijd aan marketing wordt besteed. Daarnaast kan het zo zijn dat je moeite hebt om de nieuwste marketingtrends en strategieën bij te houden.
Een manier om deze uitdaging te overwinnen is door specifieke, haalbare doelen voor jouw marketinginspanningen te stellen en vervolgens achteruit te werken om een gedetailleerd actieplan te maken. Door jouw marketingtaken op te splitsen in kleinere, beter beheersbare stukken, wordt het uitvoeren van marketing en communicatie acties een stuk overzichtelijker en leuker om uit te voeren doordat je sneller resultaat ziet.
Wil je hier mee aan de slag? Dan raad ik je aan om BMB#2 te lezen.
Daarnaast adviseer ik je om zoveel mogelijk te automatiseren, met behulp van tools die tijd besparen en kunnen helpen bij het plannen en uitvoeren van campagnes. Blok een bepaalde periode om aan jouw marketing te werken en plan waar mogelijk vooruit.
Een voorbeeld is deze Business Met Bas. Die verzend ik niet handmatig op zaterdag on 9.00 uur. Ik schrijf hem, plan hem in WordPress in om live te zetten op zaterdag. En kopieer en plak ik de inhoud in ConvertKit. Dit is het mijn mail-systeem dat ik gebruik om de BMB te verzenden. Hierin plan ik de verzending vooraf in. Datzelfde doe ik met mijn content op Twitter en LinkedIn. Veel van wat je daar ziet heb ik in een batch gemaakt en ingepland voor distributie.
3. Gebrek aan kennis of ervaring
Allemaal leuk en aardig natuurlijk hoor ik je denken, maar waar moet ik beginnen?
Herken je dit gevoel? Dan ben je niet alleen. Veel van de bedrijfseigenaren die ik spreek zijn gewoon heel goed in wat zij doen. Maar weten dit niet over de bühne te krijgen. Zeker niet in het steeds veranderende marketinglandschap. Online of Offline? LinkedIn, Instagram of TikTok?
Een oplossing voor deze uitdaging is om je te verdiepen in de vele video’s en blogs die te vinden zijn over de manieren van marketing bedrijven. Google maar eens op ‘Hoe maak ik reclame als {jouw beroep}’. Of ‘Verschillende manier om reclame te maken als {jouw branche}’.
Jij bent namelijk niet de enige met deze vraag. En daarom zijn er online legio video’s en voorbeelden te vinden.
Een andere manier om meer te leren én te starten is om een open gesprek aan te gaan met een reclamebureau. Neem contact op en geef eerlijk aan dat je aan de slag wilt met marketing, maar niet weet hoe en waar je moet beginnen. Dat je wilt starten met een klein budget om zo ervaren wat marketing voor jouw bedrijf kan betekenen. En of het bureau je hierin wilt adviseren.
Veel bureau’s werken net als Studio Campo met de volgende 3 principes:
Do it for you
Hierbij neemt het bureau alles voor je uit handen.
Do it with you
Jij en het bureau werken samen aan jouw marketing en communicatie.
Do it yourself
Het bureau geeft een workshop en legt uit hoe je zelf aan de slag kunt gaan met jouw eigen marketing.
In dat laatste geval investeer je vaak een 4 – 8 uur aan bureaukosten waarmee zij je op weg helpen om zelf op kleine schaal aan de slag te gaan met het communiceren van jouw boodschap.
4. Moeite om op te vallen in een drukke markt
Het zou mooi zijn wanneer je bijna geen concurrentie hebt en dus al snel opvalt door simpelweg aanwezig te zijn. Helaas is dit in een tijd waarin bedrijven als paddestoelen uit de grond schieten niet het geval.
Een manier om op te vallen is om er voor te zorgen dat je een herkenbare identiteit bouwt welke je consistent gebruikt in de uitingen die je maakt. Denk hierbij aan visuele elementen zoals jouw logo, font, kleurenschema en ook het type fotografie dat je wellicht gebruikt.
Bovendien kunnen kleine bedrijven zich juist ook onderscheiden door uitzonderlijke klantenservice te bieden. Mond tot mond reclame is nog altijd een van de beste manieren van marketing. Zorg dus goed voor jouw opdrachtgevers en vraag hen om een review te geven. Goede reviews trekken namelijk veel positieve aandacht.
5. Beperkte online aanwezigheid of een verouderde website
In het huidige digitale tijdperk is het hebben van een website een cruciaal aspect van elk bedrijf. Veel kleine bedrijven hebben echter beperkte tijd, middelen of kennis om een website te maken of te onderhouden, wat kan leiden tot een slechte online aanwezigheid.
Heb je ‘ooit’ eens een website laten maken door de buurjongen van een vriend van je? Dan is het raadzaam om deze eens onder de loep te (laten) nemen. Zorg dat jouw website gebruiksvriendelijk, mobielvriendelijk en geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Het moet ook regelmatig worden bijgewerkt met nieuwe content en een duidelijke call-to-action hebben die bezoekers aanspoort om de volgende stap te zetten (zoals een aankoop doen of een contactformulier invullen).
Om socialmedia kunnen we ook niet meer heen. Maar dit betekent niet dat je overal aanwezig hoeft te zijn. Kies een platform dat past bij jouw doelgroep en waarop jouw product of dienst goed in de etalage te zetten is. Ik raad je aan om te kiezen voor 1 platform waar je gefocust mee aan de slag gaat, i.p.v. 4 waar je half mee werkt.
Aan de slag
Uit ervaring weet ik dat het als klein bedrijf niet altijd even makkelijk is om met deze uitdagingen aan de slag te gaan. Maar door proactief te zijn, te testen en door gebruik te maken van de vele beschikbare middelen is het heel goed mogelijk om stappen te maken.
Ga voor jezelf na welke van de bovenstaande punten op jou van toepassing zijn en start deze week nog met het verbeteren van dat punt.