BMB #2 Mini-Marketing-Actieplan

In deze editie leg ik je uit hoe je in binnen 10 minuten een concreet marketingplan voor het komende kwartaal kunt opzetten.

In de afgelopen 15+ jaar dat ik in de reclamewereld werkzaam ben is het mij opgevallen dat ‘het marketingplan’ een term is die verschillende reacties teweeg brengt.

Waar de ene een heel uitgebreid, wollig en vooral duur plan door een bureau laat schrijven, ziet de ander zo er tegenop dat er niet eens aan begonnen wordt.

In beide gevallen zonde, want de kwaliteit van het plan zit hem niet alleen in hoe uitgebreid en doordacht deze is, maar vooral in de haalbaarheid ervan.

Download de PDF

Als kleine ondernemer hoeft jouw marketingplan niet lang en ingewikkeld te zijn. Vergeet een meerjarenplan en houd het kort en concreet. Kleine stapjes zijn namelijk makkelijker te zetten dan grote.

De reden dat veel marketingplannen blijven liggen is dat:
• Het plan teveel omvattend is en men niet weet waar en wanneer te beginnen;
• Er geen budget (meer) is;
• Het door een halve uitvoering ervan geen resultaten levert.

Dus waar je naartoe wil is dat jouw plan:
• Op korte termijn realiseerbaar is;
• Binnen jouw budget past;
• Snel effect heeft.

Realiseerbaar doel

Grote doelen hebben is goed. En het DREAM BIG OR GO HOME principe is mooi. Maar het is juist mijn bedoeling om je op weg te helpen met kleine haalbare stappen zodat je progressie ziet en je met deze kleine stapjes de weg naar jouw grote doelen bewandelt. Daarom heet dit ook het MINI Marketing Actieplan. Schrijf dus voor jezelf op wat jouw korte termijn doel is. Misschien is deze wel weer op te splitsen in kleinere doelen.

Te stellen doelen kunnen zijn:
• Naamsbekendheid vergroten
• Leads genereren
• Omzetstijging webshop
• Specifieke dienst onder de aandacht brengen
• E-mailadressen verzamelen
• Online vindbaarheid vergroten

Focus doelgroep

Stel, je bent een Virtual Assistent en je woont in Rotterdam. Jouw doelgroep is ondernemers met 30 tot 50 man personeel. Dan kun je ervoor kiezen om te zeggen: mijn doel is om landelijk bekend te worden bij alle ondernemers in deze categorie.

Maar is dit echt nodig? Wat als je enkel focust op deze doelgroep in Rotterdam zelf? Hier zullen genoeg ondernemers bij zitten die jouw hulp goed kunnen gebruiken. Wil je het nog concreter maken? Dan zou je kunnen focussen op alle ondernemers in een bepaald deel van de stad, of zelfs enkel op de ondernemers die gevestigd zijn op bedrijventerrein de Fascinatio Boulevard. Zo maak je jouw doelgroep heel specifiek.

Hier zitten meerdere voordelen aan:
• Je weet wie je specifiek target;
• Het benodigde budget wordt aanzienlijk kleiner;
• De kans van slagen is groter wanneer de klant uit dezelfde regio komt (ons kent ons);
• Je ziet sneller resultaten;
• Wanneer de campagne een succes is, is deze makkelijk te dupliceren naar een ander bedrijventerrein.

Waar vind je jouw doelgroep?

Ga daar waar jouw doelgroep zich bevindt. In het geval van de Virtual Assistent weten we dat de doelgroep zich op de Fascinatio Boulevard bevindt. Je zou dus een adressenlijst met de beschikbare bedrijven in dat gebied kunnen opvragen bij de KvK, om vervolgens de bedrijven met het gewenste aantal medewerkers eruit te filteren en hen een (persoonlijke) mailing te sturen.

Je kunt in deze regio ook een LinkedIn campagne voeren of via Google Ads een gerichte campagne opzetten. Of je maakt op jouw eigen website een landingspagina met de specifieke url. Bijvoorbeeld: jouwdomeinnaam.nl/virtual-assistent-fascinatio-boulevard-rotterdam en deze vervolgens inrichten met zoekwoorden welke aan de gewenste termen voldoen. Plaats hier een goed beeld van het desbetreffende bedrijventerrein bij en mensen zullen zich herkennen als zijnde ondernemer in dat gebied.

Beschikbaar budget en gewenste resultaat

In de bovengenoemde voorbeelden kan het benodigde budget variëren van €2.500,- voor de persoonlijke mailing tot €250,- voor het aanmaken van de landingspagina. Het is dus maar net hoeveel budget je beschikbaar hebt of wilt stellen voor de actie.

Bij het opzetten van de actie is het goed om na te denken over wat je eruit wilt halen. Stel je hebt een webshop waarop je artikelen met een gemiddelde prijs van €20,- verkoopt… Black Friday komt er aan en je wilt extra inschrijvingen voor jouw bestaande nieuwsbrief zodat je tijdens Black Friday extra omzet kunt genereren. Dan zou je een ‘Mis onze Black Friday acties’ Facebook campagne kunnen opzetten om inschrijvingen voor de nieuwsbrief binnen te halen. Je weet dat mensen die zich inschrijven concrete interesse hebben in wat jij verkoopt, want anders schrijven ze zich niet in. Kun je dan inschatten hoeveel een nieuwe inschrijver mag kosten om break even te kunnen spelen met de campagne kosten?

Wanneer je €500,- aan kosten hebt voor het opzetten en laten draaien van jouw campagne, zal je dus 25 inschrijvers nodig hebben om break even te spelen. Vervolgens kun je kijken of deze mensen niet meer gaan kopen dan die €200,-. Wat zijn de inschrijvers waard op het moment dat je ze op jouw lijst hebt staan? Je kunt ze in de toekomst dan nog een keer mailen en de kans op herhaal aankopen vergroten.

Kijk dus naar wat je aan budget beschikbaar hebt en wat je denkt aan rendement te krijgen o.b.v. jouw investering.

Benodigde middelen

Je hebt nu inzichtelijk wat jouw doel is, wie jouw doelgroep is en hoe je hen gaat bereiken. Nu moet je weten wat je nodig hebt om dit plan om te zetten in actie.

Maak een lijst met punten die je moet oppakken:
• Teksten: wie gaat deze schrijven? Jijzelf of een copywriter?
• Beeldmateriaal nodig? Heb je dit beschikbaar, ga je ze zelf maken of moet je een fotograaf inschakelen?
• Facebookcampagne: kun je dit zelf opzetten of heb je hier een reclamebureau voor nodig?

Tijd voor actie

Je hebt nu inzichtelijk wat je nodig hebt om jouw marketingactie op te zetten. Plan dit in en ga er mee aan de slag.

Om je op weg te helpen heb ik een PDF gemaakt met 7 concrete vragen en te nemen acties. Binnen 10 minuten heb je een plan waar je dit kwartaal mee aan de slag kunt.

Download de PDF om te starten met jouw plan.

Download de PDF

Zoals je ziet is het niet nodig om dagen over een plan na te denken. Blok een kwartier, zorg dat je niet gestoord wordt en maak jouw plan concreet.

TL;DR
• Bedenk een realiseerbaar doel
• Bepaal jouw focusdoelgroep
• Bedenk waar deze te bereiken is
• Bepaal jouw beschikbare budget en het gewenste resultaat
• Bedenk welke middelen je nodig hebt
• Ga aan de slag!

Tot over 2 weken!

Geïnspireerd worden verhoogd jouw kans van slagen niet.
Actie ondernemen wel.
• Minder onnodige afleiding.
• Meer gerichte inspiratie.
• En meer actie.

Let’s go!

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download Checklist voor goede reclame.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.