Een nieuw jaar brengt vaak goede voornemens met zicht mee. Maar uit een onderzoek van Stanford-psycholoog Kelly McGonigal blijkt dat 92 procent van deze voornemens al na een maand sneuvelt. Hier schreef ik in februari 2021 al een blog over.
Ook ik ben schuldig aan goede voornemens en vooral doelen stellen. Want wanneer 92% al na een maand stopt, betekent dit dat 8% wél doorgaat. Ik ben een 8% type. En ik hoop jij ook.
Vorig jaar volgde ik een jaartraject bij coach Djack Littel. De zwaarst getrainde militair van Nederland. Het algehele motto tijdens dit traject was ‘Wanneer je iets anders wilt, zul je ook iets anders moeten doen’.
Wie mij well eens op Instagram voorbij heeft zien komen weet dat ik een fanatiek sporter ben. En dan vooral Obstacle Course Races. Ik wilde vorig jaar ook iets anders. Ik wilde een Iron Viking marathon met 100+ obstakels doen, i.p.v. de 21km wat daarvoor mijn limiet was. Hiervoor moest ik dus meer trainen dan de 2x per week die ik in 2022 deed.
Mijn doel werd: iedere dag minimaal 20 min sporten om sterker te worden en meer uithoudingsvermogen op te bouwen.
Dit is mij 272 van de 365 dagen gelukt. Geen slecht resultaat wanneer je vakanties en hersteldagen na zware trainingen en andere races eraf haalt.
En die Iron Viking? Die medaille was in april behaald.
Dit jaar ga ik voor de Ultra Viking: 60km.
Trainingsschema voor marketing
Net zoals je voor sportdoelen een trainingsschema maakt, kun je voor jouw marketing ook een trainingsschema maken. En net als bij sporten zul je verschillende type trainingen moeten doen om een bepaald doel te bereiken.
Stel je nu eens voor dat je voor jouw bedrijf ook een marketing-trainingsschema hebt. Eentje waar jij je aan houdt. Iedere week stop je er een stukje training in. Wat zou dan het resultaat zijn aan het einde van 2024?
Of je jouw ultieme doel bereikt kan ik niet met zekerheid te zeggen. Maar ik durf wel te stellen dat je veel verder zult komen dan wanneer je maar ‘go with the flow’ gaat.
Net als die andere 92%…
Mijn doelen met Business Met Bas
Voor Studio Campo zet ik al jaren alle doelen op een rijtje. Maar aangezien ik Business Met Bas pas sinds november 2022 heb opgepakt, is dit jaar voor het eerst dat ik doelen voor mijzelf heb opgesteld:
– 26 blogs schrijven (zelfde frequentie als vorig jaar).
– 4 tot 6 thema’s behandelen en hier dieper op ingaan.
– Bijhorende whitepapers / templates maken voor deze thema’s.
– Consistent 3 posts per week plaatsen op LinkedIn.
– Stijging van 150 inschrijvers van de BMB.
– 150.000 impressies LinkedIn.
– 500+ volgers toevoegen op LinkedIn
Om dit te realiseren moet ik nadenken over hoe ik dit ga bereiken en welke trainingen ik in gang moet zetten om beter, sneller en waardevoller te worden.
Dit waren mijn LinkedIn impressies het afgelopen jaar:
Alleen:
– Word ik dit jaar niet weer 40 jaar (Beste post #1).
– Komt er waarschijnlijk niet weer een discussie over de Effio klimaatsok (Beste post #2).
– En rond mijn vrouw niet weer haar MBA af (Beste post #3).
Ik moet mezelf dus trainen om nog betere en waardevollere posts te bedenken om deze uitschieters op te vangen.
Ik moet ook vaste tijdstippen (trainingen) inplannen om aan het aantal maandelijkse posts, blogs en whitepapers te kunnen voldoen.
Wat wordt er anders dit jaar?
Ook ik wil meer.
Meer mensen aan de slag laten gaan met marketing voor hun bedrijf om te laten zien dat dit helpt. Meer waardevolle content leveren om jou vooruit te helpen. Meer helpen om die eerste stap te zetten.
In december vroeg ik jullie waar jullie interesse in hadden. Hier zijn een aantal onderwerpen uit naar voren gekomen. Ook werd de vraag naar meer templates en whitepapers zoals het Mini-Marketing-Actieplan gesteld.
Dit jaar wil ik dus 4 tot 6 hoofdthema’s oppakken en hier in een serie van 4 tot 6 blogs dieper op ingaan. Wanneer mogelijk wil ik hier ook een template of whitepaper bij beschikbaar maken om jou op die manier sneller op weg te helpen.
Heb jij nog een specifiek onderwerp die je behandelt wilt zien? Laat het mij weten in een DM of mail me: bas@baskleinveld.nl
Wat worden jouw doelen?
Genoeg over mij. Hoe staat het er voor met jouw bedrijfsdoelen?
Wil je meer bekendheid, omzet of type klanten? Heb je je voor jezelf helder wat je wilt bereiken dit jaar en weet je ook hoe je dit kunt bereiken?
Heb je een marketingschema klaar staan waarin staat hoevaak je per week iets gaat posten op LinkedIn of Instagram? Weet je hoe vaak je een e-mailing gaat sturen naar jouw klantenbestand? Heb je bepaalde periodes waarvan je weet dat je gaat inzetten op Google Ads?
Nee?
Ga dan zitten en heb een eerlijk gesprek met jezelf over hoe je denkt de volgende stap te kunnen maken wanneer je niet bij de 92% wilt horen.
Schrijf jouw doelen uit.
Wil je omzet verdubbeling? Schrijf dan die omzet op en hoe je denkt dat te gaan bereiken.
Wil je een bepaalde klant binnenhalen? Schrijf dan op hoe je dat gaat doen.
Maak het helder en concreet voor jezelf en plan de uit te voeren acties in.
Want hopen dat 2024 beter gaat worden is geen strategie.
Nog 51 weken te gaan
Mijn wens voor jou is dat je dit jaar aan de slag gaat met jouw marketing. En dat alle tijd, energie en budget die je erin steekt, je aan het einde van 2024 meer opgeleverd heeft dan je je vandaag ten doel had gesteld.
Let’s go!