‘2020 wordt ons jaar’ Komt deze stelling je bekend voor? Menig ondernemer had dit idee namelijk tijdens de jaarwisseling in gedachten. Maar daar kwam met het vaststellen van de pandemie op 11 maart 2020 bij veel ondernemingen verandering in. Onzekerheid en angst namen de Nederlandse (en wereld-) economie over en veel branches werden geraakt. Zo ook de reclamebranche. Reclame maken lijkt voor veel bedrijven namelijk meer een luxe dan een noodzakelijkheid. Daarom worden Marketing & Communicatie activiteiten vaak als eerste on-hold gezet omdat men dan weet wat er niét wordt uitgegeven. Maar wat kost het je eigenlijk wanneer je niets meer doet? Dit zagen wij bij Studio Campo het afgelopen jaar gebeuren.
Iedereen online: jij ook?
De ene week sta je nog gezellig te kletsen bij het koffieapparaat. De week erop moet je je kat uitleggen dat je liever niet hebt dat die steeds over je bureau loopt wanneer je tegen de computer zit te praten. Thuiswerken én blijven werd het nieuwe normaal. En daarmee zagen diverse branches hun omzet kelderen. Van events tot retail. En van horeca tot sport.
En waar de een besloot om te wachten en te zien wat er zou gebeuren, gooide de ander snel het roer om. Webinars, personal shopping aan huis, volledige driegangenmenu’s thuisbezorgd en online trainingssessies. Niemand kijkt er meer van op. Maar niet iedereen was er snel bij. En nog steeds is er een grote groep bedrijven die nog niet hebben geïnvesteerd in hun online aanwezigheid. Voor hen is het van belang om snel de slag naar online te maken. Juist nu een steeds groter wordende groep van de Nederlandse bevolking is opgegroeid met een iPad of smartphone binnen handbereik. Online is voor hen de weg van de minste weerstand en dit is dan ook de plek waar zij als eerste zullen zoeken naar diensten en producten.
Vertroebeling van de boodschap
De eerste social media posts (vooral foto’s) na de eerste lockdown waren nog wat onwennig. Overdreven ellebogen, met gebaren duidelijk maken dat er 1,5 meter afstand gehouden werd. Je hebt ze vast voorbij zien komen. Net als openingsteksten als ‘Op gepaste afstand’ dit, ‘Uiteraard rekening houdende met de 1,5 meter regel dat’ etc…
Na een kleine twee maanden zijn wij onze opdrachtgevers gaan adviseren om te stoppen met dit soort content, want door de nadruk te leggen op de 1,5 meter regel verdween de kernboodschap naar de tweede plaats. Laten zien dat jouw bedrijf zich aan de geldende regels houdt is prima, maar niet de belangrijkste boodschap die je als bedrijf zou moeten vertellen.
De reden dat we veel van dit soort content voorbij zagen komen was dat bedrijven het gevoel hadden dat zij ‘ook iets online’ moesten gaan doen, maar hier niet over hadden nagedacht voordat zij er mee aan de slag gingen. Hierdoor ontstond er vertroebeling in hun communicatie en ging het van links naar rechts. Dus ook al ligt jouw core focus niet op online, zorg er als bedrijf wel voor dat je een plan hebt van wat je wilt delen met de wereld. Wat wil je vertellen? Wat is jouw meerwaarde? Waarom is wat jij te vertellen hebt belangrijk? Daarnaast is snel kunnen schakelen belangrijk. Snelheid over perfectie: vier zevens is onze ogen beter dan één tien. Want voordat een post perfect is, kan het momentum alweer voorbij zijn.
Tijdelijk minder concurrentie en meer zichtbaarheid
Zoals gezegd gaat de rem er vaak op in tijden van onzekerheid. Dit betekent kansen voor hen die wél doorgaan met hun MarCom-activiteiten. Marketing is dan ook heel simpel uit te leggen: wanneer de consument jou niet zien, zien ze jouw concurrent. En zo zagen wij het bereik stijgen bij bedrijven die actief bleven en investeerden in zowel organische als betaalde online content. Waar doorgaans geld werd besteed aan beurzen of events ging er nu een deel van hun budget naar online advertenties en zagen een aantal opdrachtgevers hier de omzetten door stijgen.
Nu we allemaal gewend zijn aan ‘het nieuwe normaal’ durven bedrijven weer te investeren in hun marketing. We zien nu de tweedeling in bedrijven die het afgelopen jaar de tijd hebben genomen om hun branding onder de loep te nemen en te kijk waar voor hen de kansen liggen. En de bedrijven die alles hebben laten doorkabbelen en nu ‘iets moeten’.
De belangrijkste les die we je uit het afgelopen jaar mee willen geven is dat je er voor moet zorgen dat je weet waar je als bedrijf heen wilt, wie je nu bent en hoe je dit wilt communiceren en aan wie. Wanneer dit helder is kunnen de te maken uitingen hieraan gestaafd worden en weet iedereen binnen jouw organisatie wat de bedoeling is.
Hoe nu verder
Langzaamaan keren we weer terug naar de wereld zoals we deze gewend waren. En sinds de vooruitzichten op de versoepelingen i.c.m. het vaccinatieprogramma zien we dat bedrijven weer tijd en budgetten in hun communicatie durven te steken. Het is alleen nog maar de vraag of we helemaal terug gaan naar de manier van zaken doe zoals we deze gewend waren. Vooral grootschalige beurzen en evenementen zien wij niet zo snel terug komen. En ook de manier van werken waarbij iedereen geacht wordt om op alle werkdagen op locatie aanwezig te zijn zien wij niet meer gebeuren.
Daarom is zowel de interne als externe communicatie key. Hoe houd je jouw collega’s op de hoogte van de ontwikkelingen in jullie bedrijf of branche? Staan alle neuzen nog dezelfde kant op en weet iedereen wat de strategie van het bedrijf is? Daarnaast is het belangrijk om de toegevoegd waarde van jouw bedrijf aan de buitenwereld te communiceren. Waarom zouden ze jullie in moeten huren of bij jullie moeten kopen?
Om er voor te zorgen dat je klaar bent om de vruchten van jouw MarCom-activiteiten te plukken raden we je aan om na te denken over de volgende punten:
- Welke boodschap wil je overbrengen (intern / extern)?
- Waar bevindt jouw doelgroep zich?
- Via welke medium zijn zij te bereiken (online / offline)?
- Wie wordt er verantwoordelijk voor jouw MarCom-activiteiten?
Zorg voor een communicatieplan o.b.v. de bovenstaande vragen. Het is spreken voor eigen parochie maar marketing werkt. De enige manier om er achter te komen of het voor jou werkte is door het te doen. Of juist niet…