Als je social media moet geloven, is tegenwoordig iedereen ondernemer. Je eigen tijd indelen en zelf bepalen welke opdrachten je aanneemt. Ondernemen klinkt als een droom. Maar is dit beeld van het ondernemerschap wel juist?
Baas over je eigen tijd
Een eigen bedrijf runnen kent veel voordelen, maar ook zeker mindere kanten. Waar je als werknemer aan het einde van de middag je laptop dichtklapt en de werkdag afrondt, sta je als ondernemer altijd ‘aan’. Parttime werken, geen mailtjes beantwoorden in het weekend of op vakantie gaan zonder laptop… Niet als je ondernemer bent.
IJzersterke discipline
Ja, in feite kun je je eigen tijden bepalen. Maar om op tijd aan de slag te gaan vergt ook de nodige discipline. Heb je hier geen moeite mee? Dan heb je die discipline wel weer ergens anders voor nodig. Voor de administratie bijvoorbeeld. Bovendien geldt: Tijd is Geld. Ben je ziek en lig je plat op bed? Dan komt er geen geld binnen. Een aantal dagen vrij plannen kan ook niet zomaar. Want ‘nee’ zeggen tegen een opdracht is iets wat, vooral voor startende ondernemers, eigenlijk geen optie is.
Aan opdrachten geen gebrek
Mensen denken vaak dat wanneer je een onderneming start, de opdrachten meteen binnenstromen. In de realiteit is dit een stuk lastiger. Tuurlijk bestaan er uitzonderingen, maar je kunt er in het algemeen vanuit gaan dat het zo’n 3 tot 5 jaar kan duren voordat je vaste opdrachtgevers hebt. Een solide basis opbouwen en het vertrouwen van opdrachtgevers neemt nou eenmaal veel tijd in beslag.
Financiële vrijheid
‘Ondernemer’ zijn impliceert dat je succesvol bent, dat je gebaande paden links laat liggen en dat je doorzettingsvermogen hebt. Mooie woorden, maar (vooral in het begin) is ondernemen vooral investeren. Jouw onderneming is geen raket die in een keer omhoog schiet. Je moet investeren in je carrière, evalueren en continu bijsturen. Als je dit goed doet, ga je in de loop der tijd geld verdienen. Maar dit kan behoorlijk wat tijd in beslag nemen.
Show up niet Show off
Niet iedereen met een onderneming, is een ondernemer. Showen op social media heeft dan ook niets met ondernemerschap te maken. Dus laat je zeker niet gek maken door wat je online ziet en neem de tijd om aan je onderneming te werken.