Voor het nieuwe jaar maken we vaak nieuwe doelstellingen. Deze zijn meestal gericht op omzet, nieuwe klanten en groei. Mag ik je een gek voorstel doen? Maak van design en de uitstraling van jouw bedrijf een doelstelling. Onderzoek wijst namelijk uit dat bedrijven die veel aandacht besteden aan design en ontwerp, over de jaren meer omzet en groei (228%) generen dan ‘non-design-driven-companies’.
Design zien we dagelijks om ons heen. Het pak melk dat je vanmorgen in je handen had, advertenties in kranten, informatiefolders, het decor van een tv-show, wegbewijzering in een bedrijfsgebouw, de kleding die je nu draagt…
In veel gevallen is de uitstraling van iets het eerste waarmee jouw potentiële klanten mee in contact komen. En alhoewel we vinden dat we een boek niet om de omslag moeten beoordelen. Onbewust is dit toch wat we als eerste doen. Past dit bij mij? Spreekt het mij aan? En vertrouw ik dit bedrijf en merk op basis van hetgeen ik zie?
Die eerste indruk is belangrijk. Maar kun je die indruk ook consistent door laten vloeien in de overige uitingen waarmee mensen in contact komen? Dit is namelijk wat het vertrouwen in én herkenbaarheid van jouw merk bepaald.
Mijn vaste ‘regel’ op het gebied van reclame is: Wanneer ze jou niet zien, dan zien ze een ander.
Daarom hamer ik er bij onze opdrachtgevers op om zichzelf met enige regelmaat te laten zien en er voor te zorgen dat hun uitingen qua design er goed en verzorgd uitziet.
Maar design draait niet alleen om grafisch ontwerp, maar ook om de balans tussen tekst en afbeeldingen. De beste leeservaring wordt gecreëerd door hiërarchie in de (tussen)koppen, introductie alinea’s, quotes en bodytekst. Andere belangrijke zaken zijn afbrekers, regelafstand en een juiste afwisseling van beeld en illustraties.
Voorbeeld: onlangs hebben we de tweede editie van het #CAMPO Magazine uitgebracht. Hier heeft design een belangrijke rol gespeeld. Hadden we alle teksten in standaard Arial 12 geplaatst en automatisch in laten lopen met alle afbrekers (let hier maar eens op in de krant), dan durf ik te wedden dat ons magazine 85% minder goed zou worden gelezen, terwijl de inhoud gelijk zou zijn.
Nu hoor ik je denken: ‘jij hebt makkelijk praten met je reclamestudio’. En daar heb je helemaal gelijk in. Dus mocht in 2022 het investeren in (nieuw) design budgettair niet passen, dan daag ik je uit om in ieder geval te kijken naar de mogelijkheden om jezelf meer te laten zien. Heb jij een dienst of product waar je trots op bent? Laat het zien! Dit kan op verschillende manieren: een simpele post op LinkedIn, een portfoliostuk op jouw website of via een e-mailnieuwsbrief. En denk niet dat je na één keer klaar bent. De kracht zit ‘m in jezelf op consistente basis laten zien.
Doe je dit, dan doe je het al een stuk beter dan vele anderen. Hoe je dit combineert met alle andere dingen waar je druk mee bent? Plannen. Maak van communicatie een prioriteit.
Ik wens je succes met het formuleren van jouw doelstellingen. En ik zie graag meer van je in het nieuwe jaar.