Effectief brainstormen doe je zo!

 

Wanneer we bij Studio Campo met een nieuwe opdracht aan de slag gaan, starten we vaak met een brainstorm. En dit is niet zomaar wat discussiëren en ideeën uitwisselen. Brainstormen is een methode om op een vlotte manier betere en creatievere ideeën te ontwikkelen. Om ervoor te zorgen dat een brainstormsessie écht iets oplevert maken wij gebruik van een mindmap.

 

Mindmap: een ideale manier om te brainstormen

Bij Studio Campo brainstormen we graag op de ouderwetse manier, namelijk met pen en papier. De reden hiervoor is simpel. Wanneer we een brainstorm uittikken op de laptop, zijn we geneigd om het document netjes op te stellen. En dat komt het creatief denken vaak niet ten goede. Daarnaast houdt je bij het fysiek opschrijven de flow er makkelijker in. Bovendien kun je ideeën gemakkelijk met elkaar verbinden, woorden doorkrassen en uiteindelijk tot een creatief concept komen.

 

Zet het onderwerp centraal

We starten onze brainstormsessie door het ‘centrale probleem’ vast te stellen. Dit zetten we in het midden van het vel. Vanuit dit centrale punt werken we verder. We trekken takken naar de buitenkant van het vel papier. Dit zijn de hoofdlijnen die elk naar een belangrijk algemeen onderdeel van of met betrekking tot het onderwerp lopen.

Heeft Studio Campo de opdracht om een nieuwe website te ontwerpen? Dan schrijven we in het midden van het papier: website ontwerp. Vervolgens gaan wij na wat de belangrijke elementen van website ontwerp zijn. Bijvoorbeeld: Wat voor type bedrijf is het? Wie is de doelgroep? Hoe maken wij de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk voor hen?

Effectief brainstormen doe je zo! Effectief brainstormen doe je zo!

Laat je fantasie de vrije loop

Schrijf vanuit het onderwerp van de mindmap zoveel mogelijk associaties op. Laat je fantasie de vrije loop. Probeer te denken in mogelijkheden en geef anderen de ruimte om wat te zeggen. Tijdens een brainstorm is het geen ‘Ja, maar…’, maar ‘Ja, en…’. Je krijgt de meest verrassende resultaten wanneer je verschillende mensen bij elkaar zet. Andere teamleden kunnen inzichten hebben waar jij nog niet aan gedacht hebt. Functie en ervaring zijn hierbij onbelangrijk.

 

Van probleem naar oplossing

Wanneer iedereen zijn of haar zegje heeft kunnen doen, is het tijd om de ideeën te clusteren. In deze fase komen er dus geen nieuwe ideeën meer bij. Breng de lange lijst terug tot een overzichtelijke shortlist van ongeveer 5 ideeën. Daar ga je verder mee werken. Concretiseer de ideeën. Vraag je af hoe, wat, waar, waarom, wat zijn de gevolgen, de voordelen, moeilijkheden, enz. De uitgewerkte ideeën kun je opnieuw evalueren. Alleen de beste ideeën blijven over, waarna je kunt starten met een actieplan.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie. 2. Download Checklist voor goede reclame. 3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.