Wanneer we bij Studio Campo met een nieuwe opdracht aan de slag gaan, starten we vaak met een brainstorm. En dit is niet zomaar wat discussiëren en ideeën uitwisselen. Brainstormen is een methode om op een vlotte manier betere en creatievere ideeën te ontwikkelen. Om ervoor te zorgen dat een brainstormsessie écht iets oplevert maken wij gebruik van een mindmap.
Mindmap: een ideale manier om te brainstormen
Bij Studio Campo brainstormen we graag op de ouderwetse manier, namelijk met pen en papier. De reden hiervoor is simpel. Wanneer we een brainstorm uittikken op de laptop, zijn we geneigd om het document netjes op te stellen. En dat komt het creatief denken vaak niet ten goede. Daarnaast houdt je bij het fysiek opschrijven de flow er makkelijker in. Bovendien kun je ideeën gemakkelijk met elkaar verbinden, woorden doorkrassen en uiteindelijk tot een creatief concept komen.
Zet het onderwerp centraal
We starten onze brainstormsessie door het ‘centrale probleem’ vast te stellen. Dit zetten we in het midden van het vel. Vanuit dit centrale punt werken we verder. We trekken takken naar de buitenkant van het vel papier. Dit zijn de hoofdlijnen die elk naar een belangrijk algemeen onderdeel van of met betrekking tot het onderwerp lopen.
Heeft Studio Campo de opdracht om een nieuwe website te ontwerpen? Dan schrijven we in het midden van het papier: website ontwerp. Vervolgens gaan wij na wat de belangrijke elementen van website ontwerp zijn. Bijvoorbeeld: Wat voor type bedrijf is het? Wie is de doelgroep? Hoe maken wij de website zo gebruiksvriendelijk mogelijk voor hen?
Effectief brainstormen doe je zo!
Laat je fantasie de vrije loop
Schrijf vanuit het onderwerp van de mindmap zoveel mogelijk associaties op. Laat je fantasie de vrije loop. Probeer te denken in mogelijkheden en geef anderen de ruimte om wat te zeggen. Tijdens een brainstorm is het geen ‘Ja, maar…’, maar ‘Ja, en…’. Je krijgt de meest verrassende resultaten wanneer je verschillende mensen bij elkaar zet. Andere teamleden kunnen inzichten hebben waar jij nog niet aan gedacht hebt. Functie en ervaring zijn hierbij onbelangrijk.
Van probleem naar oplossing
Wanneer iedereen zijn of haar zegje heeft kunnen doen, is het tijd om de ideeën te clusteren. In deze fase komen er dus geen nieuwe ideeën meer bij. Breng de lange lijst terug tot een overzichtelijke shortlist van ongeveer 5 ideeën. Daar ga je verder mee werken. Concretiseer de ideeën. Vraag je af hoe, wat, waar, waarom, wat zijn de gevolgen, de voordelen, moeilijkheden, enz. De uitgewerkte ideeën kun je opnieuw evalueren. Alleen de beste ideeën blijven over, waarna je kunt starten met een actieplan.