BMB#8 Shiny Object Syndrome: hoe je in 4 stappen eerder jouw zakelijke doelen bereikt

De meeste mensen falen bij het behalen van hun doelen.

  • Ze hebben goede voornemens in januari, maar geen concrete acties om deze te realiseren.
  • Ze hebben genoeg motivatie, maar een gebrek aan discipline.
  • Ze doen van alles een beetje, waardoor ze nergens goed in worden.

Ze willen teveel, tegelijk. Ze lijden aan het Shiny Object Syndrome.

Wil je jezelf meer kans op het behalen van jouw doelen geven?

In deze editie leer je wat S.O.S. is en help ik je door in 4 stappen met voorbeelden sneller resultaat te bereiken.

Wat is Shiny Object Syndrome?

Dit is een veel voorkomende ‘aandoening’ bij enthousiastelingen die met veel positiviteit en energie in het leven staan. Door overal kansen en mogelijkheden in te zien en de drive te hebben om nieuwe dingen te willen ontdekken en leren is de valkuil om achter elk ‘glimmend object’ aan te willen jagen dat op je pad komt een makkelijke om in te tuinen.

Ik kan het weten, want zo was ik zelf ook.

Ik was opgeleid tot grafisch- & multimedia vormgever. Maar toen ik naast mijn vaste baan als vormgever net de avondstudie copywriting had afgerond, was gestart aan een deeltijd opleiding aan de FotoVakSchool en vrolijk verkondigde dat ik een boek had aangeschaft zodat ik kon leren illustreren, nam mijn werkgever mij even apart en vroeg mij of het niet verstandiger was om te focussen op 1 doel…

In mijn honger om te leren begreep ik niet waarom hij een rem op mijn ambities zette. Maar enkele jaren later realiseerde ik mij dat hij gelijk had.

Ik deed van alles een beetje.

De negatieve effecten van Shiny Object Syndrome

Het glimmende-objectsyndroom kan aanzienlijke negatieve effecten hebben en jouw succes belemmeren door ervoor te zorgen dat je tijd, middelen en moeite verspilt aan onproductieve bezigheden.

Ook al heb je nog zoveel enthousiasme en energie, door alle kansen die je ziet na te jagen loop je het risico op:

  • Laag ROI
  • Slechte focus
  • Trage groeicurve
  • Verminderde motivatie
  • Verminderde productiviteit

Dit is niet zo’n mooie lijst natuurlijk.

Om deze negatieve effecten te voorkomen is het belangrijk om het Shiny Object Syndrome te stoppen door je te concentreren op je prioriteiten. Om haalbare doelen te stellen en afleiding te vermijden.

4 stappen om gericht aan de slag te gaan

Identificeer jouw doelstellingen. Wat wil je bereiken met of binnen je bedrijf? Wat is jouw langetermijnvisie en missie? Als je weet wat je écht wilt bereiken, kun je gefocust blijven en voorkom je dat je wordt afgeleid door kansen die niet overeenkomen met jouw doelen.

Stap 1: Reduceer alle kansen en dingen die je wilt doen

Maak een lijst met alle punten die in je op komen. Punten waarvan je denkt dat je zou willen doen en bereiken. Prioriteer deze vervolgens op volgorde van wat voor jou écht belangrijk is. En waar je in je zakelijke doelen de meeste stappen vooruit zet. Afhankelijk van de grootte van deze kansen kies je de top 1 – 4 doelen.

De overige kansen zet je op een aparte lijst en bewaar je voor later. Ik gebruik de app Notion voor de verschillende lijsten die ik heb. Maar je kunt ze ook bewaren in apps als Evernote, Notities of gewoon in een fysiek notitieboek.

Voorbeelden van wat er in mijn Héle Grote Shiny Objects lijst staan:

  • Een eigen whisky distilleerderij beginnen.
  • Een Whisky-bar openen.
  • Mijn pasta-afhaal-toko concept verder uitwerken.
  • Een fictie-boek schrijven (waar ik in 2007 aan was begonnen)
  • 2 Korte verhalen schrijven (ideeën zijn bedacht)

Maar voor nu focus ik twee zaken:

  1. Het uitbouwen van Studio Campo
  2. Effio doorontwikkelen Nederlands bekendste sokkenmerk.

Stap 2: Maak concrete doelen

Stel duidelijke, (on)haalbare doelen. Hier mag je zelf inderdaad kiezen. Sinds november 2022 ben ik begonnen met het stellen van onhaalbare doelen en ondertussen ben ik erachter gekomen dat sommige dingen minder onhaalbaar zijn dan ze lijken.

Zorg dat je de doelen in lijn liggen met de kansen waar je prioriteit aan hebt gegeven.

In mijn geval van het uitbouwen van Studio Campo zijn 2 van de concrete doelen:

  • Omzet-verdubbeling
  • 15% stijging van het resultaat.

Beide doelen dragen bij aan de kans ‘Uitbouwen van Studio Campo’.

Stap 3: Zet doelen om in concrete acties

Zet nu jouw doelen om in concrete acties. Schrijf deze op maak een tijdspad en planning waarin je deze acties gerealiseerd wilt hebben. Let er hierbij op dat je niet te ruim gaat zitten. Het idee is dat je actie onderneemt en niet uitstelt. Probeer wanneer mogelijk binnen 1 kwartaal te blijven. 3 maanden is in veel gevallen voldoende tijd om grote stappen te kunnen maken.

Concrete acties voor omzet-verdubbeling:

  1. Marketingplan maken voor het vergoten van onze naamsbekendheid en genereren van meer leads.
  2. Budgettering maken voor Ads en overige campagnes.
  3. Personeel werven om het opgeleverde werk uit te kunnen voeren.

Concrete acties voor 15% stijging in het resultaat:

  1. Kostenkant onderzoeken: waar lekt er onnodig geld weg?
  2. Processen optimaliseren: wat kan geautomatiseerd worden?
  3. Projectmanagement optimaliseren: hoe zorgen we voor extra gestroomlijnde projecten?

Stap 4: Zet de concrete acties om in behapbare stappen.

Zet de concrete acties vervolgens om in ±10 kleinere stappen die je makkelijk kunt gaan afvinken. Je zult zien dat ze je weinig moeite kosten om te doen en zorgen dat je de progressie voelt zodra je hier daadwerkelijk naar handelt.

Voorbeelden van items die in mijn stappenplan ‘Kostenkant onderzoeken’ staan:

  1. Hebben wij nog plugin-in licenties die we niet meer nodig hebben en stop kunnen zetten?
  2. Maken we optimaal gebruik van de servers die wij huren of kunnen door e.e.a. over te hevelen uit met minder capaciteit?
  3. Onderzoeken of we bij leveranciers betalingskorting krijgen bij een snelle betalingstermijn.

Resultaten

Door je er bewust van te zijn dat je zo nu en dan wordt afleidt en voor jezelf duidelijk te hebben wat je daadwerkelijk verder gaat helpen voorkom je dat je afdwaalt en hierdoor niet verder komt.

Of het nu gaat om het groeien van jouw bedrijf. Het vergroten van jouw webshop omzet. Of de volgende stap in jouw carrière. Focussen om wat er echt toe doet is de enige manier om sneller verder te komen.

Voor mij is nu heel concreet en duidelijk wat ik dit eerste kwartaal gedaan heb. Dit zeg ik vol zelfvertrouwen omdat ik heb ervaren dat de bovenstaande stappen werken en zorgen voor:

  • Minder stress.
  • Getting Shit Done mentaliteit.
  • Verhoogde focus en effectiviteit.
  • Sneller behalen van geprioriteerde doelen.

Let’s go!

Heb je 15 minuten? Pak nu een pen en 4 vellen papier en start met schrijven. Loop de bovenstaande 4 stappen door:

  1. Welke kansen zie je en wat is jouw top 1 t/m 4?
  2. Welke doelen kun je per kans bedenken?
  3. Welke concrete acties kun je per doel bedenken?
  4. Welke ±10 actie-stappen kun je per kans bedenken?

Focus je de komende 3 maanden op de af te vinken stappen. En denk niet meer aan de andere kansen. Dit is onnodige ballast.

Succes!

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie. 2. Download Checklist voor goede reclame. 3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.