BMB#7 Waarom je juist tijdens een recessie moet inzetten op marketing

In de afgelopen 18 jaar dat ik in de marketing en communicatie werkzaam ben is het mij opgevallen dat tijdens een crisis of recessie de marketing bij veel bedrijven als eerste on hold worden gezet. Dit was tijdens de kredietcrisis van 2007-2009 het geval. En ook tijdens het eerste corona-jaar.

De gedachte hierbij is dat het budget dat ze niet uitgeven, bespaard wordt. Maar wanneer je bespaart op marketing, bespaar je ook op jouw zichtbaarheid bij potentiële én bestaande klanten.

Maar waar de één afwachtend is en problemen voorziet. Ziet de ander kansen en onderneemt actie. In deze editie lees je waarom je tot die 2e groep wilt behoren.

Onderzoeken naar het effect van minder marketing

Al decennia lang is er onderzoek gedaan naar het effect op de sales wanneer bedrijven voor langere tijd stoppen met adverteren. Zo kwam de Universiteit van Zuid Australië in 2018 tot de volgende conclusie:

  • Wanneer merken een jaar of langer stoppen met adverteren, zien ze dat de verkoop na de stop vaak jaar-op-jaar daalt.
  • Gemiddeld daalde de verkoop met 16% na één jaar en met 25% na twee jaar.
  • De afnamesnelheid is het snelst voor merken die al achteruitgaan voordat de reclame stopt.
  • Merkgrootte is ook van belang. Kleine merken hebben doorgaans grotere dalingen te verduren dan grotere merken.


Bron: https://www.marketingscience.info/when-brands-stop-advertising

Grotere merken kunnen dus teren op hun marketing uit het verleden. Wanneer ik zeg: groene achtergrond kleur, rode ster met witte rand gaat er waarschijnlijk wel een belletje rinkelen.

Hetzelfde geldt bij de het horen van de slogan ‘Just Do it’.

Maar als klein bedrijf is de kans dat jij de afgelopen jaren kapitalen aan marketing hebt uitgegeven niet zo groot. Daarom zal jij helaas sneller vergeten worden.

5 Redenen om juist nu aan de slag te gaan met marketing

Merkbekendheid
Zelf zeg ik altijd: als ze jou niet zien, zien ze een ander. Maar dit geldt andersom ook. Als ze een ander niet zien, zien ze jou! Zolang jij in beeld blijft, vergroot je jouw merkbekendheid. Zeker wanneer jouw concurrentie dit niet doet.

Voorkom hopppers
Wanneer bedrijven minder te besteden hebben gaan ze vaak op zoek naar alternatieven om de kosten te kunnen drukken. Door onder de aandacht te blijven en contact te houden met jouw opdrachtgevers blijf je in beeld. Én je versterkt de band die anderen hebben met jouw merk. Dit verlaagd de kans op hoppers.

Geef een signaal af
Door zichtbaar te blijven geef je een signaal af. Bij jou gaat het goed, je hebt genoeg werk en hebt nergens last van. Het ‘Success breeds Success’ principe. Het versterkt de beeldvorming van een goedlopend bedrijf. En mensen doen liever zaken met bedrijven die goed gaan.

Lagere advertentiekosten
Bij (online) adverteren gaat het om vraag en aanbod. Hoe meer vraag, des te hoger de kosten. En vice versa. Daarom is adverteren een uitgesproken kans om te profiteren van een groter bereik tegen een lagere kostprijs.

Behoud van omzet én marge
Er zijn altijd bedrijven die jouw diensten / producten nodig hebben. Wanneer je deze weet te bereiken en jouw orderportefeuille dus goed gevuld blijft, is er geen noodzaak voor je om een keer lager in te zetten bij een offerte omdat je de opdracht nodig hebt. Of dat je zwicht voor de vraag of je geen korting kunt geven.

Case-studie Studio Campo: Beste jaar tijdens corona

De bovenstaande 5 punten hebben ze zelf doorleefd bij Studio Campo.

Toen we de lockdown in Nederland kregen deden veel van onze opdrachtgevers wat ik in de intro schreef: ze zetten alles on hold. Grotere projecten werden uitgesteld, offertes werden niet getekend en de 3 lopende opdrachten voor het ontwerpen en aankleden van beurzen gingen niet verder. Daarnaast hadden wij veel werk uit de evenementen-branche.

Ook wij werden dus hard geraakt.

Maar i.p.v. ons handje op te houden bij de overheid kozen wij er voor om aan de slag te gaan met online content en zichtbaarheid. We schreven informatieve blogs en deelden deze met ons klantenbestand via onze e-mailing. Vervolgens deelden we ze op LinkedIn. We maakten Google Ads campagnes aan voor diverse diensten en lieten reclameborden langs de weg plaatsen.

Daarnaast ontwikkelden we #CampoMagazine. Een eigen tijdschrift met tips, trends en informatieve stukken over reclame maken en marketing. We lieten klant-cases zien en legde uit hoe bedrijven zichtbaar konden blijven gedurende de lockdown. Dit magazine werd in printvorm verzonden naar onze opdrachtgevers. En is digitaal in te zien via onze website.

Het resultaat:

  • Consistente zichtbaarheid
  • Hogere merk bekendheid
  • Verhoogd vertrouwen in ons kunnen
  • Stijging in leads

Studio-Campo-magazine

Ga voor groei in 2023

Door continue in beeld te blijven vergroot je jouw naamsbekendheid. Dus wanneer een bedrijf klaar is om een aankoopbeslissing te nemen, zijn ze al op de hoogte van jouw merk én werk.

Ga dus creatief aan de slag met jouw marketing. Schrijf blogs, deel case-studies of promoot jouw werk op socials. Wanneer je de ruimte hebt, besteed dan budget aan advertenties.

Doe je dit niet, dan bespaar je geld op de korte termijn. Maar ben je zichtbaarheid kwijt voor de langere termijn. Dit is dus precies waarom je nu juist meer aan marketing wilt doen i.p.v. minder…

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie. 2. Download Checklist voor goede reclame. 3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.