Wanneer je een willekeurige website bezoekt of een bedrijfsbrochure openslaat, merk je al snel dat de focus vaak op het bedrijf zelf ligt. Wij hebben dit. Wij hebben dat. Wij doen zus. En wij doen zo.
Hier gaat het in mijn ogen vaak fout. De nadruk ligt namelijk op het bedrijf zelf en niet op de uitkomst voor de (potentiële) klant. Want die denkt alleen maar: “Hoe ga jij mij helpen? What’s in it for me?”
Het draait dus om de ‘outcomes’, de tastbare resultaten die jouw bedrijf aan klanten levert. Deze resultaten tonen de echte waarde van je diensten of producten. Of je nu een start-up bent of een gevestigde naam, het identificeren en communiceren van je outcomes kan het verschil maken.
Hoe kun je als bedrijf laten zien wat je waard bent? Volg deze stappen:
1. Link je outcomes aan klantbehoeften
Elk bedrijf moet begrijpen wat de klant echt nodig heeft. Welke problemen los je op? Focus op outcomes zoals verbeterde efficiëntie, kostenbesparing, meer leads of verhoogde klanttevredenheid.
Bijvoorbeeld: als je software verkoopt die bedrijfsprocessen automatiseert, meet dan hoeveel tijd je klanten besparen door jouw oplossing. Deze gegevens zijn goud waard.
2. Demonstreer specifieke voordelen
Welke specifieke voordelen bied je? Dit kunnen zaken zijn zoals 24/7 klantenservice, gepersonaliseerde productaanpassingen of snellere levering dan de concurrent. Beschrijf concrete voorbeelden waarin jouw product of dienst een beduidend verschil heeft gemaakt.
Stel dat je een influencerbureau bent en je hebt een campagne gelanceerd die de verkoop van een klant met 30% heeft verhoogd. Dat is een krachtig bewijs van je effectiviteit.
3. Communiceer je unieke waarde
Nu je weet welke waarde je levert, is het tijd om dit duidelijk en overtuigend te communiceren naar je doelgroep. Gebruik testimonials, case studies, en data-driven success stories om je boodschap over te brengen. Vertel niet alleen wat je doet, maar laat zien hoe het de bedrijfsvoering van je klanten verbetert. Vergeet niet om je te richten op de meest overtuigende outcomes.
Een extra tip:
Laat zien dat je in het bezit bent van specifieke certificaten of erkenningen. Deze kunnen een extern bevestigde weergave van jouw expertise bieden en je reputatie in de industrie versterken.Zo zijn wij bij Studio Campo bijvoorbeeld erkend als Google- en Mailchimp-partner, wat aantoont dat wij goede inhoudelijke kennis hebben over deze platformen, wat in ons voordeel spreekt.
Je hoeft als bedrijf geen marktleider te zijn om een impact te maken. Door consistent waardevolle outcomes te leveren, creëer je een onmisbare positie in het leven van je klanten. Dit bouwt niet alleen loyaliteit op, maar zorgt er ook voor dat je bij anderen warm wordt aanbevolen omdat jij de partij bent die voor resultaten zorgt.
Dus, schrijf voor jezelf uit welke unieke outcomes jouw bedrijf gaat leveren. En start met het communiceren hiervan.