Met steeds meer startende bedrijven en een hoeveelheid aan manieren om jezelf te profileren, kan zichtbaarheid het onderscheid maken tussen succes en kopje onder gaan. Marketing, reclame en branding zijn niet meer weg te denken: ze zijn cruciaal voor elk bedrijf dat streeft naar groei, uitbreiding van marktaandeel en het opbouwen van een solide relatie met zijn klanten.
Maar wat zijn de gevolgen voor jou als bedrijf wanneer je deze belangrijke elementen over het hoofd ziet? In dit blog vertel ik je over het belang van zichtbaar zijn en de gevolgen van ‘onzichtbaar’ blijven.
Het belang van zichtbaarheid
Omzet en de daaraan gekoppelde winst en cashflow zijn dé levenslijnen van elk onafhankelijk commercieel bedrijf. Uitzonderingen daargelaten, is de zichtbaarheid van een bedrijf vaak een van de bepalende factoren om die omzet binnen te halen.
Maar wat is zichtbaarheid?
Het gaat erom aanwezig te zijn waar je klanten zijn, hun aandacht te vangen, herkenning te creëren en een blijvende indruk te maken. Het schept merkbewustzijn, wat belangrijk is voor het opbouwen van merktrouw. Zonder zichtbaarheid blijven potentiële klanten wellicht onwetend van jouw bedrijf, laat staan van wat je te bieden hebt.
Maar de waarde van zichtbaarheid reikt verder dan alleen het aantrekken van nieuwe klanten: het zorgt ook voor het behouden van de bestaande. Denk aan merken als Ziggo, Jumbo of CoolBlue: hun voortdurende zichtbaarheid houdt hen top of mind bij consumenten, een resultaat van strategisch doordachte marketing- en reclamecampagnes.
Nu hebben deze merken grote budgetten. Maar ook met een klein of zelfs geen budget kan jij er voor zorgen dat je gezien wordt. Hier kom ik zo op terug.
De prijs van onzichtbaarheid
Een tekort aan marketing resulteert in onbekendheid van het merk, wat direct en indirect jouw verkoop en groei beïnvloedt. Onzichtbaar zijn kan dus rampzalige effecten hebben. Bedrijven die achterblijven met investeren in marketing, reclame en branding lopen het risico opgeslokt te worden door de grijze massa. En overrompeld door concurrenten die het belang van zichtbaarheid wel begrijpen.
Ik zeg altijd:
Als ze jou niet zien, zien ze iemand anders.
En dat kan je flink wat kosten, namelijk:
- Mensen weten niet dat je bestaat, dus wordt je niet overwogen waardoor je leads mist.
- Je wordt niet gevonden, waardoor je verkopen mist.
- Eénmalige klanten blijven éénmalig omdat ze je vergeten, waardoor vervolgaankopen uitblijven.
- Jouw marktaandeel verkleind omdat concurrenten zichtbaar zijn en ‘jouw deel’ opsnoepen.
- Gebrek aan merkentrouw, waardoor het voor de klant niet uitmaakt of ze weer bij jou kopen of bij een ander.
De kosten van onzichtbaarheid in de markt zijn dus aanzienlijk. Van gemiste verkopen en verminderd marktaandeel tot de volledige afbrokkeling van jouw merkwaarde.
Je kunt dus op 2 manieren denken:
- Ik weet niet wat mijn marketing gaat opleveren.
- Ik weet niet wat ik door gebrek aan marketing misloop.
De eerste manier van denken is op te lossen door er mee aan de slag te gaan. Bij de tweede blijft het gissen.
Gratis en laagdrempelige vormen van zichtbaarheid
De eerder genoemde merken hebben allen een groot marketingbudget. Maar hun concurrentie en doelgroep is in verhouding met jou waarschijnlijk ook een stuk groter. Stel dat je nu geen marketingbudget hebt, wat zou je dan wel kunnen doen om toch zichtbaar te blijven?
SEO optimalisatie
De meeste websites hebben een Content Management System (CMS) waarbij je zelf aanpassingen en updates kunt uitvoeren. Verdiep jezelf in de mogelijkheden van SEO door te Googlen naar ‘Hoe verbeter ik de SEO van mijn website’ en ga aan de slag. Een betere SEO betekent meer gevonden worden en dus meer kansen op omzet.
Sneak peak:
Ik ben momenteel bezig met een 4-delige serie over Online Marketing. Hierbij ga ik in deel 1 verder in op SEO optimalisatie en hoe je dit voor jouw website kunt toepassen.
Review-marketing
Mensen vertrouwen anderen die hen al voor zijn gegaan. Vraag klanten daarom om een review van jouw bedrijf of product achter te laten. Dit kan een Google Review, TrustPilot, Facebook review of een quote voor op jouw website zijn.
Het is een kleine moeite om te vragen, kost niets, maar kan wel impact hebben op het aantal aanvragen bij jouw bedrijf.
Nieuwsbrieven
Met aanbieders zoals MailChimp of ConvertKit (gebruik ik voor mijn mailings), is het mogelijk om gratis e-mailings op te zetten om jouw inschrijvers op de hoogte te houden. Voor webshops is dit een hele goede manier om contact te houden met klanten en nieuwe producten of acties aan te bieden.
En ook als je geen webshop hebt kun je op deze manier jouw inschrijvers op de hoogte houden van jouw ontwikkelingen, resultaten en inzichten.
Content
Met de vele social media platformen die gratis tot onze beschikking zijn heeft niemand meer een excuus om zichzelf niet te laten zien. Vertel wie je bent, wat je doet en hoe je andere helpt om hun doelen te bereiken. Kies hierbij een platform dat het beste bij jou past. Voor mij is dat LinkedIn. Maar dit kan voor jou ook TikTok, YouTube of Instagram zijn.
Bel of ga langs
No brainer misschien, maar ik bel onze opdrachtgevers zo nu en dan om te vragen hoe het gaat en of wij hen nog ergens mee kunnen helpen. Zo heb ik weer even persoonlijk contact met hen. En in sommige gevallen spreken we dan af om even een kop koffie te doen om samen om e.e.a door te nemen.
Kan ik je helpen? Boek een marketingsessie
Zoals je ziet heb je geen grote marketingpot van duizenden euro’s nodig om jezelf zichtbaar te maken. Je moet er alleen wel de tijd en energie in steken om jezelf op de kaart te zetten en in beeld te blijven.
Ben er klaar voor om de prijs van verborgen blijven aan te pakken en de voordelen van effectieve marketing en branding te benutten? Neem dan contact met mij op. Voor 250,- plannen we een 2 uur durende marketingsessie (op locatie in Woerden of online).
Tijdens deze sessie bespreken we jouw dienst / product, kijken we naar jouw doelgroep, stellen doelen op en kijken we hoe je deze kunt bereiken. Vervolgens bepalen we de te nemen acties om de strategie uit te voeren.
Interesse? Neem dan contact op via bas@baskleinveld.nl.