Wees eerlijk: Iedere keer dat je een nieuwe post op social media deelt, hoe vaak check je de eerste dag dan of er een (nieuwe) reactie op die post is gekomen?
Wees gerust, je bent niet de enige die de meldingen in de gaten houdt na het plaatsen van een bericht of artikel. Het is namelijk prima te begrijpen dat het verleidelijk is om ons te laten meeslepen door de stroom van Likes en reacties. Om deze vervolgens te beschouwen als de ultieme maatstaf voor een succesvolle post.
Maar, geven deze aantallen werkelijk het hele verhaal weer?
Want is een Like van een vriend(in) jou meer waard dan een potentiële klant die jouw post ziet maar niet reageert? Met dit blog hoop ik je in te laten zien dat een Like niets zegt over de kwaliteit van een post en het resultaat dat een bepaalde post kan hebben.
De verleiding van Likes achterna zitten
Het nastreven van likes kan namelijk flink misleidend zijn. Deze aantallen, hoe leuk ze ook zijn voor je ego, geven niet altijd een goed beeld van onze werkelijke invloed. Beeld je in dat je een post deelt die slechts een handvol Likes ontvangt, maar een discussie op gang brengt die verder reikt dan je eigen netwerk. Is dat dan niet waardevoller dan een post die overstelpt wordt met Likes maar weinig echte betrokkenheid uitlokt?
Maar ik zeg altijd: “Likes verkopen niet”.
Bereik vs Likes: wat weegt zwaarder?
Bereik verwijst naar het aantal personen dat jouw bericht te zien krijgt. Het draait om invloed, over de rimpelingen die jouw boodschap online veroorzaakt.
Neem het onderstaande voorbeeld van een LinkedIn-post van mij met 61 reacties + 9 comments. Deze had een opmerkelijk kleiner bereik dan een andere post met ‘maar’ 31 reacties + 2 comments.
Nu zijn er allerlei manieren om ervoor te zorgen dat je het algoritme ‘verslaat’. Maar waar het er bij mij om draait is: wat zijn de resultaten van deze posts voor mij én mijn doel? Beide posts zijn persoonlijk en vertellen iets over mij.
Maar de post met de vele reacties vertellen een verhaal over hoe ik iets ervaren heb. Terwijl de post met meer bereik juist verteld over hoe we bij Studio Campo te werk gaan en zo de beste resultaten voor onze klanten behalen.
Voor mij is het belangrijker dat mensen weten hoe wij de beste resultaten voor hen kunnen behalen, dan dat ik 2 totaal verschillende ervaringen heb gehad bij mijn eerste werkgevers.
Klantvoorbeeld: Geen Likes, wel clicks
Een ander voorbeeld dat ik je kan geven is van een van onze opdrachtgevers bij Studio Campo. Wij beheren en verzorgen hun socials. In dit specifieke geval ging het om een blog dat we hadden geschreven en op hun website hadden geplaatst. We doen we met regelmaat voor hen. Maar dit specifieke blog, dat ging over ‘de verschillende manieren van sparen voor een DGA’, had opmerkelijk minder reacties op de post die we hadden geplaatst op LinkedIn.
Maar wanneer we naar de échte cijfers keken zagen we een significant hoger aantal doorklikken naar hun website in vergelijking met hun andere blogs waar we op dezelfde wijze posts van hadden gemaakt. En dat is nu net ons uiteindelijke doel van het plaatsen van die posts: verkeer genereren naar de plek waar wij hen hebben willen: de website van onze klant.
Van het geringe aantal Likes zou je kunnen zeggen dat het onderwerp niet sexy genoeg is, dat mensen niet willen dat andere weten dat ze dit onderwerp interessant vinden, of het onderwerp niet breed genoeg was. Maar het aantal website bezoekers toonde aan dat we voor een bepaalde groep de juiste snaar hadden geraakt.
Verleg je focus naar bereik
Dus de volgende keer dat je een post maakt, bedenk je dan wat je ermee wilt bereiken voordat je hem plaatst. Ik post wekelijks en daar zit ook wel eens een post bij die 0 reacties (als in: helemaal niets) ontvangen.
Dan kan ik denken dat die post niet goed was. Maar wanneer ik een week later wordt aangesproken door iemand die begint over diezelfde post, dan heb ik mijn doel toch bereikt.
Wil ik Likes?
Dan moet ik er een foto met een van mijn kinderen of een huisdier erbij zetten: werkt altijd. Maar wat voegt dat toe aan mijn boodschap en wat ik wil vertellen?
Concentreer je daarom op inhoud die er werkelijk toe doet. Produceer berichten die weerklank vinden, informeren, inspireren of vermaken. Authenticiteit is je leidraad. Echte verhalen zijn sterker dan kunstmatige perfectie voor Likes en korte termijn voldoening.
Blijf trouw aan jouw kernboodschap. Juist als de Likes niet meteen binnenstromen. Want meer omzet of werk voor jouw bedrijf geven meer voldoening dan een heleboel Likes…