BMB#36 De magie van De Scorekaart

Ik ben een voorstander van het stellen van Big Hairy Audacious Goals: doelen zo groot dat je er bang van wordt. Dus het realiseren van zulke grote en uitdagende doelen kan wat zenuwen met zich meebrengen. Vooral wanneer deze doelen een langere termijn beslaan kan het lastig zijn om het overzicht te bewaren en gemotiveerd te blijven. Dit is dan ook de voornaamste reden dat het de meeste mensen niet lukt om die grote doelen te verwezenlijken.

Het concept van het opsplitsen van grote, langdurige doelen in kleinere, behapbare taken is natuurlijk niet iets wat ik heb uitgevonden. Het is al decennia een bewezen strategie voor succes.

Het maakt grote doelen niet alleen minder intimiderend, maar biedt ook een duidelijk pad naar het bereiken ervan. De inzet van wat ik De Scorekaart noem speelt hierbij een cruciale rol. Door het bijhouden van De Scorekaart, wordt het proces van doelbereiking niet alleen overzichtelijker maar ook motiverender.

 

Van jaardoel naar weekdoel: mijn impressies-doel

Laten we dit principe direct illustreren met een praktisch voorbeeld van 1 van mijn eigen doelen: Ik wil dit jaar 150.000 LinkedIn impressies met mijn content bereiken. Dit lijkt een ontmoedigend aantal, zeker omdat ik het afgelopen jaar net boven de 80.000 impressies zat. Maar door dit grote doel op te breken in kleinere doelen, wordt het plots een stuk behapbaarder.

  • Jaardoel: 150.000 impressies.
  • Kwartaaldoel: 37.500 impressies.
  • Maanddoel: 12.500 impressies.
  • Weekdoel: 2.887 impressies.

Door mijn jaarlijkse doelstelling op te splitsen tot een weekdoel, wordt het veel duidelijker wat ik elke week moet doen om op schema te blijven. In dit geval betekent het dat ik wekelijks 2.887 impressies moet zien te bereiken.

Dat is het doel. Maar om dit doel te bereiken heb ik een middel nodig. En het middel dat ik heb gekozen om dit doel te bereiken is om per week 3 posts te maken die samen het doel van 2.887 impressies moet bereiken. Dit maakt het doel niet alleen overzichtelijk maar ook actiegericht. Én ik kan per week snel inzien of ik mijn wekelijkse doel wel of niet bereikt heb. Wat er voor zorgt dat ik snel kan bijsturen door bijvoorbeeld een extra post te maken wanneer ik merk dat ik achter op schema kom te liggen.

Kleine kanttekening: Dit vraagt wel de nodige discipline van jou of jouw team. Maar de kracht van consistentie kan niet genoeg worden benadrukt. Cijfers liegen namelijk niet. Het houdt jou en/of jouw team verantwoordelijk voor jullie acties acties en bevordert een cultuur van transparantie en zelfreflectie.

Maar wanneer je dit goed en consistent toepast, dan zul je zien dat je met grote stappen richting jouw enorme doel afstormt.

Dit is een voorbeeld van hoe een Scorekaart voor de marketing van jouw eruit zou kunnen zien:

BMB-De-Scorekaart

Wanneer je jouw doel hebt opgedeeld verbind je hier tijdvakken aan. In dit geval wekelijkse scores die je naast elkaar kunt leggen om uiteindelijk jouw totale maandscore in te zien. Dit geeft je een goed inzicht of je nog op de juiste weg bent om jouw doel te bereiken.

 

Nog een voorbeeld: 20 boeken per jaar

Een ander doel dat ik veel voorbij zie komen is het lezen van 15 of zelfs 20 businessboeken per jaar. Een enorm aantal natuurlijk waarbij je het met 1 boek per maand niet gaat redden. Dus laten we het opknippen in kleinere delen, waarbij ik er uit ga van een businessboek met gemiddeld 200 pagina’s.

  • Jaardoel: 20 x 200 = 4.000 pagina’s.
  • Kwartaaldoel: 1.000 pagina’s.
  • Maanddoel: 333 pagina’s.
  • Weekdoel: 77 pagina’s.

Wat maakt dat dit doel realistisch is wanneer je dagelijks 11 pagina’s leest. Dat klinkt opeens best haalbaar toch? En stel dat je een dag niet de tijd hebt om te lezen dan pak je een andere dag in de week 22 pagina’s. Door wekelijks jouw score te noteren kun je jezelf on track houden om het grote doel van het lezen van 20 businessboeken per jaar haalbaar te maken.

En dit kan natuurlijk voor allerlei soorten doelen:

  • Hoeveel jaarlijkse website bezoekers je wilt hebben.
  • Conversies die je wilt realiseren.
  • Likes die je wilt krijgen.
  • Offerte aanvragen die je wilt ontvangen.
  • Nieuwe connecties die je wilt maken.
  • Opdrachten die je wilt binnenhalen.

Bij al deze doel kun je een getal bedenken en hier vervolgens een middel aan koppelen dit te realiseren.

 

Welke BHAG doel ga jij behapbaar maken en halen dit jaar?

Door een Scorekaart te maken voor jouw doel en deze wekelijks bij te houden creëer je naast vastberadenheid ook meteen een gestructureerde aanpak om ambitieuze doelen om te zetten in realiteit. En of je dit nu inzet voor persoonlijke of professionele doelen: De Scorekaart is een vorm van voortgangsbewaking dat jou verantwoordelijk houdt.

Door grote doelen te benaderen door het opsplitsen in kleinere taken en het gebruik van een scorekaart, kan ieder persoon of elk team doelen behalen doe vooraf voor onmogelijk werden beschouwd.

De grote vraag is: welk enorm doel ga jij kleiner maken en realiseren?

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie. 2. Download Checklist voor goede reclame. 3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.