BMB#32 Jouw marketingplan 1/4: Feiten & Doelen

In de vorige BMB vertelde ik je dat het mijn doel is om dit jaar meer de diepte in te gaan en jou te helpen om meer uit jouw marketing te halen. Ik heb 4 hoofdthema’s bepaald die ik dit jaar in ieder geval met je ga behandelen.

Het eerste thema is Jouw Marketingplan. Of wellicht het gebrek daaraan…

Daarom zullen we in de komende 4 BMB’s de basis van een doordacht marketingplan gaan opzetten, zodat je deze vervolgens kunt inzetten om dit jaar meer resultaten te behalen.

Dit thema heb ik onderverdeeld in de volgende subthema’s:

  • BMB#32 Jouw marketingplan 1/4: Feiten & Doelen
  • BMB#33 Jouw marketingplan 2/4: Doelgroep & Persona’s
  • BMB#34 Jouw marketingplan 3/4: Budgettering & Allocatie
  • BMB#35 Jouw marketingplan 4/4: Meten & Aanpassen

Normaal komt Business Met Bas om de week uit. Maar om dit onderwerp meteen goed en vlot op te kunnen pakken zal ik deze serie 4 keer achter elkaar uitbrengen, zodat je binnen een maand een gedegen plan hebt om mee aan de slag te gaan.

 

Templates om te downloaden
Er is een verschil tussen lezen over hoe je iets kunt doen en het daadwerkelijk doen. Om je op weg te helpen heb ik PDF templates gemaakt zodat je snel en makkelijk aan de slag kunt. Ik raad je aan om deze templates te downloaden en te gebruiken bij de stappen die we nu gaan doorlopen.

 

Daar gaan we….

 

Waar sta je nu echt? De Feiten

Tijd om de feiten onder ogen te zien en een opsomming te maken van alle acties die je het afgelopen jaar hebt uitgevoerd: Wat zijn de echte feiten van jouw marketing?

 

Wat heb je het afgelopen jaar concreet aan marketing gedaan?
Probeer hier een volledige en eerlijke weergave van de werkelijkheid op papier te zetten. Want wat je hier gaat opschrijven zal het uitgangspunt worden voor jouw marketingplan. Wees dus zo specifiek mogelijk. ‘Ik heb op LinkedIn gepost’ is niet specifiek. ‘Ik heb 16 posts in 6 maanden op LinkedIn geplaatst’ is wel specifiek.

Vragen die je jezelf hierbij bijvoorbeeld kunt stellen:

  • Heb ik geadverteerd? Zo ja, waar en hoevaak? Wat heb ik in die advertentie(s) gepromoot?
  • Ben ik actief geweest op social media? Waar? Hoe vaak? En wat voor content?
  • Heb ik evenementen of sportverenigingen gesponsord? Waar was dit en welke uiting(en) heb ik in ruil voor die sponsoring hebt ontvangen?
  • Heb ik e-mailmarketing toegepast? Hoevaak heb ik iets verzonden, aan wie en wat heb ik hierin verteld?

 

Hoeveel heb je besteed?
Niet alleen qua geld, maar denk ook aan jou eigen tijd. Want de tijd die je nodig hebt voor het maken van bijvoorbeeld teksten voor een landingspagina kun je niet gebruiken om ander werk te verzetten. Neem dit dus mee in het totaalplaatje.

Vragen die je jezelf hierbij bijvoorbeeld kunt stellen:

  • Hoeveel tijd heb ik aan marketing besteed? Was dit 2 uur per week, 1 dag per maand of zo goed als niets?
  • Wat waren de kosten voor het inhuren van anderen om acties op te pakken. Denk aan een fotograaf, reclamebureau en wat was ik kwijt aan drukwerk?
  • Wat heb je uitgegeven advertentiebudget voor Facebook, Instagram of Google Ads? Heb je wegborden of andere buitenreclame ingezet?

 

Heb je de feiten en / of het gevoel dat deze acties je vooruit hebben geholpen? Wat waren de concrete resultaten?
Het doel is natuurlijk dat er een ROI zit in de energie en het budget die je in jouw marketing steekt. Wanneer dit niet het geval is, dan weet je ook meteen dat je iets moet aanpassen in jouw aanpak.

Vragen die je jezelf hierbij bijvoorbeeld kunt stellen:

  • Zijn er meer website bezoekers geweest dan voorheen?
  • Heb ik meer connectieverzoeken ontvangen dan normaal?
  • Is een product vaker verkocht dan voordat ik deze adverteerde?
  • Is er een omzetstijging geweest welke naar aan marketingactiviteit te herleiden is?

 

Hoe kijk je terug op de acties die je hebt gedaan of misschien wel het gebrek aan acties die je hebt gedaan.
Had je er meer uit kunnen halen wanneer je er meer tijd en energie in had gestoken? Of was dit echt het beste wat mogelijk was?

Vragen die je jezelf hierbij bijvoorbeeld kunt stellen:

  • Had ik een bepaalde actie misschien beter uit kunnen besteden?
  • Had ik achteraf gezien meer budget vrij moeten maken toen ik zag dat een actie aansloeg?
  • Had ik wellicht eerder een advertentiecampagne stop moeten zetten omdat ik zag dat deze niet aansloeg?
  • Wordt de kwaliteit van mijn activiteiten beter wanneer ik hier tijdig meer tijd voor vrij maak?

 

Wanneer je de hoeveelheid marketingactiviteiten die zijn uitgevoerd een eerlijk cijfer zou moeten geven op een schaal van 1 tot 10 (waarbij je geen 7 mag gebruiken, dus je geeft óf een 6 óf een 8). Hoe vind je dan dat jouw bedrijf heeft gescoord?
Heb je genoeg gedaan of te weinig? Misschien heb je precies genoeg gedaan binnen jouw mogelijkheden. Wanneer je jouw nieuwe plan gaat maken (wat je ook wilt gaan doen, anders had je niet tot hier gelezen), zou het opschalen van jouw activiteiten dan zinvol zijn? Of heb je de juiste balans gevonden in wat je tot nu toe gedaan hebt?

 

En nu de score qua tevredenheid over deze activiteiten, wat waren de resultaten van jouw marketing op een schaal van 1 – 10 (wederom mag je je geen 7 geven).
Kijk je met een positief gevoel terug op de afgelopen periode of is het niet helemaal gegaan zoals je had verwacht. En wat verwachtte je dan wel? Hoe komt het dat iets niet is gegaan zoals je had verwacht?

Heb je helder waarom een marketingactiviteit goed is gelopen? Schrijf dit dan ook op. Zet voor jezelf alle plussen en minnen tegenover elkaar. Dit geeft je input voor de volgende fase van jouw marketingplan.

Waar wil je naartoe? De Doelen

Nu je weet wat jouw daadwerkelijke feiten zijn, heb je een vertrekpunt om te bepalen waar je naartoe wilt. We kunnen in de auto stappen en gaan rijden. Maar wanneer we geen bestemming hebben bepaald, gaan we er niet komen ook. Wat is voor de komende periode de jouw stip op de horizon?

Neem de antwoorden van de vragen hierboven erbij en vul het tweede template in.

 

Wat zijn jouw concrete doelen voor de komende periode?
Doelen zijn er in verschillende gradaties. Ik ben een voorstander van het maken van grote BHAG (Big Hairy Audacious Goals). Doelen die je voor onmogelijk houdt, te eng zijn om na te jagen. Maar wanneer je geen gewaagde doelen stelt, zul je ook niet veel progressie bereiken. Want er is geen reden om te veranderen. Maar wanneer je grotere doelen stelt, zul je ook anders moeten gaan denken én handelen.

Zet jouw doelen zo concreet mogelijk op een rijtje. Dit kunnen er meerdere zijn. Voor zowel de korte als de langere termijn en schrijf deze termijnen ook op. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Ik wil mijn omzet met 50% verhogen.
  • De omzet per klant wil ik met 20% laten stijgen.
  • Product X wil ik een boost geven.
  • Ik wil mijn naamsbekendheid onder [type branche] starters in mijn regio vergroten.
  • Mijn doel is om mijn klantenbestand te verdubbelen.

 

Weet je wie je hiervoor moet bereiken?
Om groei te realiseren moet je weten bij je jouw dienst of product onder de aandacht moet brengen. Schieten met hagel is soms nodig. Maar het liefste heb je scherp op de korrel wie je moet hebben om een bepaald doel te bereiken.

Bij Studio Campo bedachten we bijvoorbeeld dat we meer opdrachtgevers wilden van het bedrijventerrein in Woerden waar wij gevestigd zijn. Daarom hebben we bedrijven gegoogeld die bij ons in de buurt zitten en die passen in ons type doelgroep. Vervolgens hebben we gezocht naar de persoon die verantwoordelijk is voor de marketing en communicatie bij die bedrijven en hen ons magazine, samen met gepersonaliseerde brief opgestuurd.

Niet iedereen zal ons direct nodig hebben en dat hadden we ook niet verwacht. Maar de 30 bedrijven die ons magazine hebben ontvangen weten nu van ons bestaan af en zullen ons ook weten te vinden. Zoals ook de eerste reactie met concrete afspraak binnen 2 weken volgde.

Heb dus helder in beeld:

  • Wie is nu echt mijn doelgroep? Omschrijf deze zo goed mogelijk.
  • Wie beslist of mijn product wordt gekocht of niet? En wie heeft er eventueel invloed op dat proces? (denk aan de Push & Pull tactieken uit BMB#28).
  • Kan ik een overzicht maken van mijn bestaande klanten waar ik meer werk uit kan halen?

 

Weet je hoe je deze doelgroep het beste kunt bereiken?
Er zijn ontzetten veel manieren om marketing te voeren. Maar ik wil graag dat je de beste manier voor jouw doelgroep ontdekt en inzet. ‘Vrouwen in Zoetermeer die houden van lekker eten koken’ zou je kunnen omschrijven als doelgroep. Maar de slimste manier om deze groep te bereiken verschilt wanneer ze 24 of 54 jaar zijn.

Denk dus goed na over waar jouw doelgroep te bereiken is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:

  • Waar besteed mijn doelgroep hun tijd en aandacht? Lezen ze de krant of zitten ze de hele dag op social?
  • Zijn ze actief op zoek naar mijn product of diensten? Of moet ik hen eerst kennis laten maken met het feit dat mijn product bestaat?

 

Welke gevolgen heeft het wanneer jij je doelen bereikt?
Wat betekent het voor jouw business wanneer jij jouw doelen bereikt? Kan je hierdoor gaan uitbreiden of eindelijk dat bedrijfspand gaan huren / kopen? Kan je dan die mooie vakantie boeken die je wilt? Of brengt het dichter bij jouw ultieme doel dat je wilt bereiken met jouw bedrijf?

Bedenk de reden(en) waarom je deze doelen wilt bereiken. Meer volgers of Likes kan bijvoorbeeld een doel zijn. Maar je hebt er niets aan wanneer je hier vervolgens niets mee doet. Waarom wil je dan meer bereik of volgers hebben? Wat is de achterliggende gedachte?

Vertrekpunt

Dit was het eerste deel uit de serie Jouw Marketingplan. Als het goed is heb je nu inzichtelijk waar je staat en waar je naartoe wilt. Om te komen waar je naartoe wilt moet je de juiste doelgroep weten te bereiken.

In deel 2 van Jouw Marketingplan gaan we het daarom hebben over jouw doelgroep en marketing persona’s.

Tot volgende week!

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie. 2. Download Checklist voor goede reclame. 3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.