Laat je het gebeuren of zorg je er voor dát het gebeurt?

 

Inmiddels zitten we twee maanden in de coronacrisis. De eerste 1 à 2 weken was het vooral kijken, schakelen en inventariseren waar, voor wie en hoe hard de klappen waren die vielen. Hierna merkte ik een soort berusting bij veel collega-ondernemers. Een soort ‘het is wat het is’ gevoel, iets waar iedereen mee heeft te dealen.

 

Wat mij verder is opgevallen is dat er twee soorten groepen zijn ontstaan. Zowel zakelijk als privé. Degenen die het laten gebeuren. En degenen die er voor zorgen dat het gebeurt. Bij Studio Campo werken we ook voor opdrachtgevers uit de branches die hard zijn geraakt. Denk aan een evenementenbureau, diverse horecaleveranciers, horecagelegenheden en andere contactberoepen. Persoonlijk vind ik het tof om te zien dat een aantal van hen de knop omzette, snel schakelden en er zo voor zorgden dat zij in de picture bleven en toch handel konden blijven drijven. Binnen een week werden er online webinars events georganiseerd. Horecagelegenheden bouwden hun keukencapaciteiten om en sprongen in op de bezorgmarkt en bedachten andere en nieuwe manieren om toch hun omzetten te kunnen draaien.

 

Doorpakken

Een andere opdrachtgever uit fysio- en fitnessbranche moest ook meteen de deuren sluiten voor haar opdrachtgevers. Snel schakelen zorgde er voor dat het bedrijf in beeld bleef en misschien juist méér exposure kreeg dan voorheen. Zo werden er dagelijks filmpjes gemaakt met workouts. Konden hun leden trainingsmateriaal op komen halen zodat er thuis doorgetraind kon worden. En werden er springtouwtjes bij de leden thuisgebracht om er voor te zorgen dat de corona-kilo’s er niet aanvlogen. Door deze persoonlijk te brengen was er contact met hun leden en bleven ze in beeld. Waar leden heel makkelijk hadden kunnen opzeggen om zelf kosten te besparen, bleven ze nu trouw en kreeg het bedrijf extra marketingexposure middels shares en reacties op socialmedia.

Naast deze acties hebben zij de coronaperiode ook aangepakt om hun website door ons onder handen te laten nemen. De afgelopen weken hebben we met Studio Campo de nieuwe websites ontwikkeld a.d.h.v. Het huisstijl handboek welke wij eerder voor hen hadden gemaakt. Vorige week zijn de sites live gegaan en zo staan zij weer in de startblokken om te knallen wanneer alles weer wat meer als het oude is.

 

Investeren in de toekomst

Ook bij Studio Campo zijn we bezig geweest om de tijd die er was in te zetten om nieuwe mogelijkheden te verkennen. Intern zijn we een optimalisatietraject ingegaan om te kijken hoe wij efficiënter kunnen werken en een betere ervaring voor onze opdrachtgevers kunnen bieden. Daarnaast zijn er een tweetal diensten ontwikkeld die we binnenkort zullen lanceren en zijn we bezig met nog een derde.

Op persoonlijk vlak geldt hetzelfde. Deze website, waar ik al 3 jaar over na zit te denken om te maken, is eindelijk klaar. Daarnaast heb ik ideeën voor 2 nieuwe bedrijven op papier gezet en ben ik deze aan het uitwerken tot een concreet plan. Ook ben ik meer businessboeken gaan lezen en YouTube kanalen gaan volgen om meer kennis op te doen. Kennis die ik meteen weer toe kan passen in het runnen Studio Campo of een eventueel nieuw bedrijf.

 

Zet een stapje harder, juist nu

Ik heb veel respect voor alle mensen en bedrijven die hard geraakt zijn en er alles aan doen om het hoofd boven water te houden. Lijfsbehoud heeft prioriteit nummer 1. Maar mocht de komende periode redelijk door kunnen komen en heb je wat tijd om handen. Dan raad ik je aan om nu te investeren in zowel je business als op persoonlijk vlak.

Kom in actie. Waar liggen de kansen op korte termijn? Stel een stappenplan op, wat heb je nodig om die kansen te pakken? Kijk wat er voor de langere termijn beter kan binnen jouw bedrijf. Brainstorm, spar, overleg, wees creatief en werk alles vervolgens uit. Veel bekende bedrijven van nu zoals Uber en AirBNB zijn bedacht in tijden van crisis. Dat het nu minder gaat wil niet zeggen dat het blijvend hoeft te zijn.

Ook privé. Wilde je altijd al trainen voor een marathon? Sta eerder op en maak je (killo)meters voordat de rest van de wereld opstaat. Fitter worden en coronakillo’s vermijden? De 7 Minute Workout app is gratis. Iedere dag 7 minuten in beweging komen doet wonderen voor je lichaam. Besteed de tijd die je thuis zit door bij te leren. Lees boeken, volg online seminars, bekijk tutorials. En zet wat je geleerd hebt vervolgens om in acties. Je leert nog steeds het beste door te doen.

Hoe lastig het nu ook is, er zijn altijd mensen en bedrijven die sterker uit een crisis komen. Want wanneer je nu al het maximale eruit kunt halen. Ga dan maar na welke kansen er liggen wanneer het allemaal weer wat beter wordt. Want net als alle vorige crisissen zal ook deze weer overgaan.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie. 2. Download Checklist voor goede reclame. 3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.