Wanneer het over marketing gaat, gaat het vaak over de strategie en tactieken. In dit blog neem ik je mee in de 7 verschillende type marketing ondernemers die kunnen worden ingezet om jouw doelen te bereiken. Want wanneer je weet welk type marketingpersoon jij bent, dan kunnen de strategie en tactieken hierop worden ontwikkeld.
De grote vraag is: Welke van deze 7 typen past het beste bij jou?
1. De visionaire marketeer
Stelling:
Marketing gaat niet alleen over het verkopen van een product of dienst. Het gaat er ook om een merk te creëren dat resoneert met mensen. Het creëren van een emotionele trigger die blijft hangen. Schets een beeld van de toekomst waar klanten deel van willen uitmaken. Het gaat er hierbij niet alleen om functies en voordelen, het gaat om het creëren van een ervaring.
Voorbeeld: Steve Jobs (Apple)
Steve Jobs stond bekend om zijn vermogen om niet alleen producten te verkopen, maar hele levensstijlen en ervaringen te creëren. Zijn presentaties zoals de introductie van de iPod en de iPhone waren meesterwerken van storytelling, waarin hij de visie van Apple als een levensveranderend avontuur presenteerde. Hij nam je mee in de wereld zoals hij die zich in de toekomst voor zich zag.
2. De data-gedreven strateeg
Stelling:
Cijfers liegen niet. Marketing draait allemaal om analyse en statistieken. Ik moet diep in de data duiken, klantgedrag analyseren en elke campagne optimaliseren voor maximaal rendement. A/B-testen, conversieratio’s en de waarde van de customer lifetime value: dat is de weg naar succes. Het gaat niet om onderbuikgevoelens, het gaat om het nemen van geïnformeerde beslissingen op basis van data. Meten = weten.
Voorbeeld: Jeff Bezos (Amazon)
Jeff Bezos heeft Amazon opgebouwd met een diepgaande focus op gegevens en analyse. Het bedrijf optimaliseert voortdurend zijn processen en aanbod op basis van harde cijfers. De beruchte “customer obsession” bij Amazon komt voort uit het begrijpen van klantgegevens.
3. De sociale media expert
Stelling:
Marketing gaat erom te zijn waar het publiek is: aandacht krijgen. En waar zijn ze? Op sociale media! TikTok, X, Instagram, we moeten virale content creëren die mensen aan het praten krijgt. We moeten minimaal 10x per dag iets posten. Hashtags, trends en influencers zijn onze beste vrienden. Het gaat niet alleen om verkopen, het gaat erom een buzz te creëren en viraal te gaan.
Voorbeeld: Gary Vaynerchuk (VaynerMedia)
Gary Vaynerchuk is een pionier op het gebied van sociale media-marketing. Zijn benadering van marketing draait om het begrijpen en benutten van opkomende trends op platforms zoals Instagram en TikTok. Hij gelooft sterk in de kracht van persoonlijke branding. Als ze je maar vaak genoeg zien, dan kunnen ze niet meer om je heen.
4. De budgetbewuste ondernemer
Stelling:
Kijk, ik begrijp het. Marketing is belangrijk, maar we kunnen niet ongelimiteerd budget pompen in marketing. Het draait allemaal om slim omgaan met onze middelen. Misschien focussen op kosteneffectieve kanalen, zoals e-mailmarketing of contentcreatie. ROI is de sleutel en we moeten elke cent laten tellen. Het gaat niet om flitsende campagnes, het gaat om duurzame groei.
Voorbeeld: Warren Buffett (Berkshire Hathaway)
Warren Buffett staat bekend om zijn slimme en kosteneffectieve benadering van investeren. Hij begrijpt het belang van waar voor je geld en kiest zijn investeringen op basis van duurzaamheid en rendement op lange termijn.
5. De klantgerichte marketeer
Stelling:
Klanttevredenheid is het hart van onze marketing. Het gaat niet alleen om het pushen van producten, het gaat erom te begrijpen wat de klant nodig heeft en wil. We moeten luisteren, betrokken zijn en relaties opbouwen. Klantenfeedback is goud. Het gaat niet om eenmalige verkopen, het gaat erom loyale klanten te creëren die fan van ons worden.
Voorbeeld: Tony Hsieh (Zappos)
Tony Hsieh begreep het belang van klanttevredenheid als geen ander. Bij Zappos legde hij de nadruk op het opbouwen van sterke klantrelaties door uitstekende klantenservice, wat resulteerde in loyale klanten die ambassadeurs van het merk werden.
6. De guerrilla marketeer
Stelling:
Traditionele marketing is zo ouderwets! We moeten guerrillastrijders zijn. Overval de markt met onconventionele tactieken, creëer een buzz met stunts en evenementen. Hoe gekker, hoe beter. Het gaat er niet om de regels te volgen, het gaat erom ze te herschrijven. Denk buiten de kaders en laten we de industrie verstoren.
Voorbeeld: Richard Branson (Virgin Group)
Richard Branson staat bekend om zijn onconventionele aanpak van marketing. Hij heeft Virgin Group opgebouwd door de markt te benaderen met gewaagde stunts en disruptieve strategieën, waarbij hij de regels van de branche uitdaagt.
7. De storytelling guru
Stelling:
Marketing is als het vertellen van een meeslepend verhaal. We hebben een verhaal nodig dat ons publiek boeit, hun emoties aanspreekt en hen achterlaat met een verlangen naar meer. Het gaat er niet om hen te overladen met informatie, het gaat erom een verhaal te weven dat een deel van hun leven wordt. Laten we ons merk maken tot een verhaal waar mensen deel van willen uitmaken.
Voorbeeld: Simon Sinek (Start With Why)
Simon Sinek staat bekend om zijn benadering van leiderschap en marketing door middel van storytelling. Zijn beroemde TED Talk, “How Great Leaders Inspire Action,” benadrukt het belang van het vertellen van een inspirerend verhaal over het ‘waarom’ achter een bedrijf. Hij gelooft sterk in het creëren van een emotionele connectie door middel van een diepgaand verhaal.
Welke type ben jij?
Elke ondernemer heeft zijn eigen marketingstijl. En ik denk niet dat de ene de ander hoeft uit te sluiten. Een combinatie van verschillende stijlen is prima. Ik ben wel van mening dat weten wat bij jou past helpt om betere keuzes te maken voor het inzetten van marketing.
Zo ben ik bij Effio Data-gedreven bezig. Kijk ik naar wat onze campagnes doen en draai A/B testen in onze mailings. Bij Studio Campo ben ik meer de verhalenverteller en laten we als team ook zien waarom we dingen doen en wat dit voor toegevoegde waarde kan hebben voor onze opdrachtgevers.
Kijk dus voor jezelf welk type(n) bij jou past en hoe je dit vervolgens kunt vertalen naar een marketing strategie met bijhorende tactieken.