BMB#21 Hoe zet je Google Analytics in om je marketingstrategie te verbeteren

 

Google Analytics is een krachtige tool die je kan helpen goede inzichten te krijgen in de prestaties van jouw website om zodoende een goede marketingstrategie op te zetten of te verbeteren. Veel bedrijven hebben wel Google Analytics in hun website, maar benutten nog niet het volledige potentieel ervan.

In deze blogpost geef ik je stappen om te doorlopen voor het gebruik van Google Analytics om je marketingstrategie te optimaliseren.


Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een krachtige tool die je kan helpen waardevolle inzichten te verkrijgen in de prestaties van je website om vervolgens jouw marketingstrategie te optimaliseren. Door doelen en conversies in te stellen, je doelgroep te analyseren, websiteverkeer te monitoren, campagnes te volgen en aangepaste rapporten te gebruiken, kan je een beter inzicht krijgen van de prestaties van je website en datagedreven beslissingen nemen om je marketingstrategie te verbeteren.

Heb je wel Google Analytics ingesteld staan op jouw website, maar weet je niet hoe je het optimaal moet benutten? Dan ben je niet alleen. Hieronder vind je 5 tips om op een laagdrempelige manier meer uit Google Analytics te halen om je marketingstrategie te optimaliseren.

 

1. Monitor website verkeer
Deze stap is vrij simpel om te doen. Neem een klein uur de tijd en analyseer het verkeer op je website om inzicht te krijgen in welke pagina’s het meest populair zijn, waar bezoekers vandaan komen en hoe ze door de website navigeren.

Kijken jouw bezoekers veel via hun mobiele telefoon of op een desktop? Komen de bezoekers uit Groningen, Utrecht of zelfs België? Welke pagina wordt het meest bekeken? Op welke pagina komen mensen ‘binnen’ en op welke pagina verlaten ze de website?

Via welke bronnen komen ze op jouw website? Is dit via organisch zoekverkeer of via betaald? Komen ze via social media of linken ze vanuit een andere website door naar jou?

Noteer wat je opvalt. Deze informatie kan je helpen om het ontwerp, de lay-out en de inhoud van je website te optimaliseren om de betrokkenheid en conversies te verbeteren.

 

2. Gebruik aangepaste rapporten
Google Analytics biedt een breed scala aan aangepaste rapporten die je kunnen helpen om inzicht te krijgen in specifieke gebieden van de prestaties van je website. Zo bepaal jij welke informatie je te zien krijgt zodat je rapporten simpel kunt vergelijken met elkaar en snel een goed beeld van jouw website krijgt.

Gebruik deze op maat gemaakte rapporten om de prestaties van je website te analyseren en data-gedreven beslissingen te nemen. Heb je de lay-out van een pagina aangepast en bijvoorbeeld een CTA prominenter in beeld geplaatst, dan zou je in het nieuwe rapport moeten kunnen opmaken of deze verandering ook geleid heeft tot een daadwerkelijke verhoging van het aantal bezoeken naar die achterliggende actie.

 

3. Speel in op het gedrag van jouw doelgroep
Nu je weet hoe je jouw website kunt uitlezen en beoordelen is het tijd om te kijken naar jouw doelgroep. Met de inzichten die je hebt verkregen kun je jouw marketing laten inspelen op hun gedrag.

Zie je bijvoorbeeld dat ze langdurig op de website aanwezig zijn, maar geen contact opnemen? Kijk dan of je deze Call To Action meer in beeld kunt brengen. Zijn er bepaalde pagina’s die bijna niet bezocht worden, waarvan jij vindt dat ze wel belangrijk zijn? Zorg dan dat deze een prominentere plaats krijgen op de website of dat ze makkelijke te vinden zijn.

Gebruik Google Analytics om inzicht te krijgen in je doelgroep, zoals demografie, interesses en gedrag. Deze informatie kan je helpen om je marketinginspanningen aan te passen om je doelgroep beter te bereiken en te betrekken.

 

4. Stel doelen en conversies in
Het instellen van doelen en conversies in Google Analytics is een goede manier om de prestaties van je website bij te houden en de effectiviteit van je marketinginspanningen te meten.

Definieer je doelen, zoals formulier-inzendingen of productaankopen en stel conversies in om deze te volgen. Een ander doel kan zijn dat je wilt dat bezoekers minimaal 3 pagina’s op de website bezoeken. Dit kan je een indicatie geven of wat er op jouw website te vinden is relevant is voor jouw doelgroep waardoor ze blijven rondkijken of niet.

 

5. Volg campagnes
Gebruik Google Analytics om de effectiviteit van je marketingcampagnes bij te houden, zoals e-mailcampagnes, social media-advertenties en PPC-campagnes. Komen mensen op een speciaal aangemaakte actie-pagina binnen of niet? Zie je het aantal bezoekers omhoog schieten na het verzenden van een e-mailing?

Deze informatie kan je helpen om je campagnes te optimaliseren voor betere resultaten en ROI. Je kunt hieruit ook opmaken welke acties bij jouw doelgroep niét werken en zo jouw strategie aanpassen.

Zonder de juiste inzichten en gegevens kan het uitdagend zijn om je marketingstrategie te optimaliseren en je bedrijfsdoelen te bereiken. Door geen gebruik te maken van Google Analytics loop je mogelijk kansen mis om de prestaties van je website te verbeteren, de betrokkenheid te vergroten en meer leads en verkopen te genereren.

 

Hulp nodig?
Klaar om Google Analytics in te zetten om jouw marketingstrategie te verbeteren? Neem dan contact op met Studio Campo om meer te weten te komen over onze digitale marketingdiensten en hoe we je kunnen helpen om de prestaties van je website te optimaliseren en je bedrijfsdoelen te bereiken.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie. 2. Download Checklist voor goede reclame. 3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.