BMB#20 Stimuleer webshop verkopen met e-mailmarketing: 5 praktische tips

Als eigenaar van een webshop weet je dat e-mailmarketing een krachtig instrument is dat je kunt inzetten om je doelgroep te bereiken en betrokkenheid te creëren. Ze zeggen niet voor niets: “The money is in the list”.

In dit artikel delen ik 5 praktische tips die je direct kunt toepassen voor jouw e-mailmarketing om de verkopen in de webshop te verhogen.

Bouw een e-maillijst op

Een sterke e-maillijst vormt de basis van succesvolle e-mailmarketing. Stel dat je een webshop hebt die handgemaakte sieraden verkoopt. Je kunt bezoekers aanmoedigen om zich in te schrijven voor je nieuwsbrief door een pop-upvenster op je startpagina te plaatsen met een aantrekkelijk aanbod, zoals een exclusieve korting op hun eerste aankoop.

BMB#20-effio-inschrijving

Hate it or love it, maar zo doen we dit bij Effio ook en het werkt.

Op de productpagina’s kun je ook een inschrijfformulier toevoegen waar bezoekers zich kunnen aanmelden om op de hoogte te blijven van nieuwe collecties en aanbiedingen.

E-mail inschrijvers kun je benaderen. Eénmalige bezoekers van jouw website niet. Dus het hebben van een goede e-maillijst helpt je om snel een gekwalificeerde doelgroep te bereiken.

Personaliseer je e-mails

Personalisatie geeft je e-mails een persoonlijk tintje, waardoor de betrokkenheid van je abonnees wordt vergroot. Stel dat een klant, genaamd Lisa, onlangs een paar oorbellen heeft gekocht. Je kunt een gepersonaliseerde e-mail sturen waarin je haar bedankt voor haar aankoop en aanbevelingen doet voor bijpassende sieraden. Door gebruik te maken van de naam van de klant en relevante productaanbevelingen, laat je zien dat je waarde hecht aan hun individuele behoeften. Let op, je dient dan wel de naam van de inschrijver te verzamelen.

BMB#20-personalisatie

Ik heb deze drempel niet gemaakt bij Business Met Bas, mede ook doordat ik mijn nieuwsbrieven doorzet op mijn website. Maar Djack, de businesscoach die een groep ondernemers coacht en hiervoor wekelijks een online call organiseert heeft dit bijvoorbeeld wel gedaan. Ik weet bij het ontvangen van de onderstaande mail dat ik niet de enige ben die deze mail krijgt, maar toch voelt de mail wel alleen aan mij gericht.

Maak aantrekkelijke en boeiende content

Het creëren van waardevolle inhoud in je e-mails is cruciaal om de aandacht van je abonnees te blijven trekken. Zo stuurt lifestyle magazine Men’s Health een wekelijkse nieuwsbrief met tips over gezondheid, fitness en voedingsadvies.

BMB#20-mens-health

Jij kunt dit ook doen en daarnaast kun je inspirerende of succes verhalen delen van klanten die je producten gebruiken. Door waardevolle content te bieden naast promotionele berichten, bouw je een langdurige relatie op met je abonnees.

Optimaliseer voor mobiel

Aangezien steeds meer mensen hun e-mails op mobiele apparaten lezen, is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je e-mails mobielvriendelijk zijn. Bol.com doet dit goed door hun aanbiedingen heel duidelijk in beeld te brengen.

BMB#20-bol-com

Je kunt ervoor zorgen dat je e-mails responsief zijn, met duidelijke call-to-action-knoppen en korte, scanbare teksten. Test je e-mails regelmatig op verschillende mobiele apparaten om er zeker van te zijn dat ze goed worden weergegeven en gemakkelijk te lezen zijn.

Test en analyseer

Het testen en analyseren van je e-mailcampagnes is essentieel om de effectiviteit ervan te maximaliseren. Bijna alle commerciële e-mailprogramma’s hebben wel een A/B of split-test functie. Maak hier gebruik van. Een kleine wijziging kan een grote impact hebben voor het succes van een mailing. Bij Effio heb ik dit namelijk ruim een jaar getest en hierdoor hebben we vele euro’s meer verdient door de uitkomsten van deze testen toe te passen in de mails die volgden.

Zo heb ik diverse A/B-testen uitgevoerd door twee verschillende onderwerpregels te testen om te zien welke betere open rates genereert. Heb ik verschillende types foto’s gebruikt. Keek ik naar verschillende kleuren in Call-To-Action-buttons. En vergeleek ik de verkopen wanneer er een aanbieding in euro’s korting of procentuele korting werd aangeprezen.

BMB#20-effio-a-b-test

 

E-mailmarketing kan een zeer krachtige tool zijn om je webshop verkopen te verhogen. Door het opbouwen van een kwalitatieve e-maillijst, het personaliseren van je e-mails, het bieden van waardevolle inhoud, het optimaliseren voor mobiel en het testen en analyseren van je campagnes, kun je een effectieve e-mailmarketingstrategie ontwikkelen. Pas deze praktische tips toe en observeer hoe je e-mailmarketing-inspanningen de groei van je webshop stimuleren.

Veel succes!

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie. 2. Download Checklist voor goede reclame. 3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.