BMB#16 5 Redenen waarom jouw website bezoekers niet converteert en hoe je dit kunt oplossen

Jouw website is het online visitekaartje van jouw bedrijf. Het is de plek waar potentiële klanten naartoe gaan om meer informatie te krijgen over jouw producten of diensten én om te beslissen of ze met jou in zee willen gaan.

Maar wanneer jouw website er niet in slaagt om bezoekers om te zetten in contactmomenten of klanten, dan voldoet het niet aan zijn doel.

In deze blog geef ik je 5 veel voorkomende oorzaken waarom jouw website mogelijk niet in staat is om bezoekers te converteren. En geef ik je praktische tips om dit probleem op te lossen. Met als bonus dat je ook meteen extra punten scoort in Google.

Laten we er meteen in duiken:

1. Jouw website laadt traag
Mensen hebben geen geduld en bezoekers verwachten snelle laadtijden van websites. Een trage website kan leiden tot een hoog bouncepercentage (het aantal bezoekers dat op een website komt en meteen weer vertrek).Om dit probleem op te lossen, kun je de zwaarte van de afbeeldingen op de website controleren en deze optimaliseren. Via de website https://tinypng.com/ kun je zelf gratis foto’s en afbeeldingen optimaliseren. Zo worden deze tot soms wel meer dan 80% verkleind.

Wanneer je gewend bent om foto’s van 5 Mb of hoger in de website te plaatsen, dan kan je hier veel winst behalen. Probeer je foto’s onder de 1 Mb per foto te krijgen.

Ook is het goed om het aantal plug-ins op de website te verminderen. Om sommige plug-ins kun je niet heen. Maar hoe minder je er in de website hebt zitten, des te beter. Check dus de plug-ins in jouw website om te kijken of je ze allemaal ook echt nodig hebt. Zo niet, schakel ze dan uit en verder ze.

2. Jouw website is niet mobielvriendelijk
Aangezien steeds meer mensen internetten via hun mobiele apparaten, is het essentieel om een mobielvriendelijke website te hebben. Als jouw website niet geoptimaliseerd is voor mobiel, kunnen bezoekers een slechte ervaring hebben, wat resulteert in een hoog bouncepercentage.Heb je een website van een paar jaar oud, dan zal deze waarschijnlijk wel responsive (mobielvriendelijk) zijn. Maar het kan geen kwaad om zelf eens door de website heen te clicken om te kijken of alles duidelijk beeld komt zoals je het zelf zou wensen.

Is jouw website ouder dan 10 jaar? Dan is het de hoogste tijd om hem eens grondig aan te pakken en veel winst te behalen.

3. Jouw website heeft een slechte navigatie
Bezoekers moeten gemakkelijk door een website kunnen navigeren en snel de informatie kunnen vinden die ze zoeken. Als jouw website een verwarrende navigatiestructuur heeft, zullen bezoekers snel vertrekken voordat ze converteren.Overweeg om jouw navigatiestructuur te vereenvoudigen, duidelijke labels te gebruiken en jouw inhoud logisch te organiseren. Een bezoeker zou al moeten weten waar die terecht zal komen wanneer er op een bepaalde link of button geklikt wordt.

4. De boodschap op jouw website is niet duidelijk
De boodschap op jouw website moet helder en beknopt zijn. Daarnaast moet het duidelijk communiceren wat jouw bedrijf doet en welke waarde het biedt aan bezoekers. Als jouw boodschap vaag of verwarrend is, zullen bezoekers mogelijk niet begrijpen wat je aanbiedt en waarom ze voor jouw bedrijf moeten kiezen.

Maak gebruik van de 4 W’s
• Wie ben je? Ben je een eenmanszaak, een team van 8 man of een multinational?
• Wat doe je? Verkoop je product x of ben je een specialist voor branche Y?
• Wie help je? Is dit de zzp-er in de financiële branche of internationale groothandels?
• Waarom zou het de bezoeker iets moeten schelen? What’s in it for them?

Overweeg ook om jouw boodschap te verfijnen en duidelijke call-to-actions (CTA’s) te gebruiken om bezoekers naar conversie te leiden.

5. Jouw website mist vertrouwenselementen
Bezoekers kunnen aarzelen om te converteren als ze geen vertrouwen hebben in jouw website of de manier waarop jouw bedrijf wordt gepresenteerd op de website. Om vertrouwen op te bouwen, kun je overwegen om sociale bewijsvoering toe te voegen, zoals opgeleverde projecten, klanten reviews, testimonials, beveiligingsbadges en certificeringen weer te geven.Laat zien dat je jezelf al bewezen hebt en je dus een betrouwbare partij bent om mee in zee te gaan.

Als je moeite hebt om bezoekers op jouw website te converteren, ga dan op zoek naar de mogelijke oorzaak. Gebruik de tips in deze blogpost om het probleem te identificeren en actie te ondernemen om het op te lossen.

Onthoud dat jouw website het online gezicht van jouw bedrijf is en dat het van essentieel belang is om een goede eerste indruk te maken. Door te investeren in het ontwerp, de boodschap en functionaliteit van jouw website, kun je meer klanten aantrekken en jouw bedrijf laten groeien.

Het is belangrijk om te beseffen dat het succes van jouw website niet alleen afhangt van het implementeren van deze tips, maar ook van het continu monitoren en optimaliseren van jouw website.

Test verschillende elementen, analyseer de resultaten en pas aan waar nodig. Blijf ook op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen en trends in webdesign en conversie-optimalisatie om jouw website up-to-date te houden en te blijven verbeteren.

Ik hoop dat deze tips je verder helpen en wens je veel succes met het optimaliseren van jouw website!

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie. 2. Download Checklist voor goede reclame. 3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.