BMB#15 CEO’s in the picture: bouwen aan een sterk persoonlijk merk

Door de opkomst van het internet en social media platformen is de wereld niet alleen een stukje kleiner, maar ook transparanter geworden. Waar je vroeger alleen van het bestaan van bepaalde mensen afwist doordat je ze op tv of in tijdschriften zag, is het nu voor iedereen met een internetverbinding mogelijk om binnen 5 seconden informatie over jou op te zoeken.

Niet iedereen is hier blij mee. Maar uit ervaring kan ik je vertellen dat het ook in jouw voordeel kan werken.

In deze editie leg ik uit hoe je als ondernemer middels Personal Branding kunt werken aan een sterk persoonlijk merk, waarbij jijzelf de regie in handen houdt over wat men over jou vindt op het internet.

Wat is Personal Branding?

Voorop gesteld: van de term ‘Personal Branding’ krijg ik nog steeds jeuk. Maar ik heb er zelf ook nog geen goede Nederlandse term voor weten te vinden. Dus ik houd hem voor de duidelijkheid even aan.

Personal branding gaat over de manier waarop mensen zichzelf presenteren aan anderen. Het gaat erom hoe je jezelf laat zien aan de wereld en hoe je wilt dat anderen jou zien. Dit kan op verschillende manieren. Maar op het gebied van business is het vooral zo dat men verteld over hun branche, vakgebied en hun expertise hierin. Je laat zien dat je over een bepaalde kennis beschikt. En door dit te delen kan het zijn dat anderen jou als een autoriteit gaan zien.

Waarom Personal Branding?

Voorheen was het zo dat bedrijven een advertentie plaatsten en de consument dit (vaak) geloofde. De achterliggende gedachte is om de consument op deze manier te beïnvloeden om aan te nemen dat iets ook echt zo is. Denk aan Miele’s “Er is geen betere”.

Door de transparantie die er is gekomen bij de opkomst van het internet kunnen mensen ervaringen delen en meer informatie over bedrijven en hun producten of diensten vinden. Zelf heb ik de afgelopen jaren ervaren dat bedrijven meer zijn gaan shiften van “Wij zijn de beste” naar “Dit is waarom we de beste zijn.”

Vanwege de transparantie kan je niet meer van alles roepen zonder te laten zien hoe iets daadwerkelijk was. Je moet het kunnen aantonen d.m.v. video’s en resultaten.

De afgelopen 3 jaar in het bijzonder is de opmars van Personal Branding gestart. Instagram, LinkedIn en TikTok maken het laagdrempelig om jezelf te profileren en een beeld te creëren. Personen zijn immers geloofwaardigere dan commerciële bedrijven die geld willen verdienen.

Dit is dan ook de reden waarom het goed is om als CEO aan de slag te gaan en meer van jezelf te laten zien. Mensen doen zaken met mensen. En hoe meer ze je kennen, des te meer ze je zullen vertrouwen.

Door aanwezig te zijn en je verhaal te vertellen en kennis te delen ziet men hoe je dingen doet. Hoe je over bepaalde onderwerpen denkt. En waarom ze bij jou moeten zijn wanneer het een bepaald dienst of product betreft.

Maar wat levert het op?

Je steekt (veel) tijd in het produceren van content en daar wil je uiteraard wat voor terug. Er moet immers brood op de plank komen. Wat het oplevert verschilt per persoon en het verschilt ook met welk doel je content maakt en wat je te bieden hebt.

Maar de gemene deler is in ieder geval: meer zichtbaarheid. Meer mensen zullen over jouw bestaan en wat je te beiden hebt te weten komen.

Mij levert het concreet het volgende op:

  • Volgers op LinkedIn.
  • Leads in mijn LinkedIn DM.
  • Meer mensen weten wat ik doe.
  • Leuke connecties met mensen uit mijn branche.
  • Samenwerkingsmogelijkheden met andere creatieven.
  • Offerte- / Contactaanvragen via de website van Studio Campo.

Mijn doel is om mensen op weg te helpen met marketing omdat ik er van overtuigd ben dat het werkt. Mochten mensen dan aan de slag willen gaan en hulp nodig hebben, dan hoop ik dat ze aan mij denken en dan Studio Campo inschakelen. Wat ook gebeurt. Dit is komt doordat veel vertel over marketing en hoe je dit kunt opzetten. Hierdoor weten min volgers dat ze bij mij terecht kunnen wanneer ze aan de slag willen met hun marketing.

Anderen hebben bijvoorbeeld als doel om een e-book of online cursus te verkopen. Die zullen dan daar meer focus op leggen en mensen proberen te overtuigen om hun product af te nemen.

Dus wat je eruit haalt hangt af van waar jij je op focust.

Hoe start je?

Klein. Start vooral klein. Denk niet dat je meteen dagelijks hoeft te posten, want dit houd je niet vol. Maar voordat je aan de slag gaat, denk dan eerst goed na over de onderstaande 3 punten.

Onderwerpen
Begin met te bedenken waar jij het over wilt hebben. Welke kennis wil je delen en waar kan je uren over praten?

Maak vervolgens 3 hoofdonderwerpen. Dit wordt de basis van alle content.

Voor mij zijn dit:

  • Marketing
  • Reclame maken
  • Bedrijfsgroei

Vervolgens kun je per hoofdonderwerp sub-onderwerpen bedenken waar je iets over kunt posten. In mijn voorbeeld van marketing kan dit bijvoorbeeld zijn:

• Marketing

  • E-mail marketing
  • Positioneren
  • Social Media
  • Online marketing
  • Strategie
  • Persona’s maken

Op deze manier heb je altijd een onderwerp welke je uit kunt lichten.

Doelgroep
Vervolgens bepaal je jouw doelgroep. Voor wie is jouw content relevant? Probeer deze zo specifiek te maken dat het lijkt alsof je je aan 1 persoon richt. Mijn doelgroep zijn kleine ondernemers tot ± 10 FTE die willen groeien en meer aan marketing willen doen.

Dit doe ik omdat ik zelf een bedrijf tot 10 FTE heb gebouwd en weet hoe dit moet. Daarom kan ik anderen die in dezelfde positie verkeren helpen om deze groei te realiseren.

Content
Bedenk op welke manier je content wilt gaan delen. Wordt dit middels video, audio of geschreven tekst (zoals ik dit doe)? Welk medium ga je gebruiken? LinkedIn, een blog, YouTube, Podcast etc…

Belangrijk bij deze keuze is waar jij je prettig bij voelt. Ik weet bijvoorbeeld dat ik met video meer bereik zou hebben. Maar tegen een camera praten is (nog) niet helemaal mijn ding. Daarnaast merk ik dat ik door schrijven beter mijn gedachten op papier kan zetten. Dus voor mij werkt een blog met nieuwsbrief en tekstuele posts op LinkedIn het prettigst.

Frequentie

Hoe vaak je iets deelt mag je helemaal zelf bepalen. De één zweert bij 10x per dag. Terwijl de ander 1x per week voldoende vindt. Ik denk dat je moet kijken wat het beste bij jou past.

Voor mij voelt 3x per week een post op LinkedIn als voldoende. En om de week een nieuwsbrief is realistisch gezien ik ook 2 bedrijven run en dus ook nog ‘echt werk’ te doen heb.

Ik bundel het schrijven van content vaak op een bepaald moment in de avond of in het weekend. En vervolgens plan ik de posts vooruit.

En ChatGPT dan? Die gebruik ik soms om ideeën en onderwerpen te genereren. Maar ik pik de posts op LinkedIn die hiermee geschreven zijn er zo uit. Te generiek, teveel in algemeenheden en steeds wisselend in de tone-of-voice.

Dus ik houd het bij deze frequentie en voor mij werkt dit prima. Maar iedereen heeft zijn eigen sweet spot. Dus probeer en ervaar vooral waar die van jou zit.

Twijfel je nog?

Mocht je al een tijdje rondlopen met het idee om meer van jezelf te laten zien. Of denk je dat het van toegevoegde waarde voor jouw bedrijf kan zijn. Start gewoon. Kijk hoe anderen dit doen en probeer je eerste 4 posts te schrijven. Plaats er 1 per week en zie wat er gebeurt.

Ik liep al 3 jaar met de gedachte rond dat het een goed idee was om meer te vertellen over wat ik doe en hoe ik mensen verder kan helpen. Pas in november 2022 ben ik daadwerkelijk gestart. En een half jaar later kan ik alleen maar denken: was ik maar eerder begonnen.

Wil je hier mee aan de slag gaan en heb je moeite om een sterk persoonlijk merk op te bouwen voor jezelf en jouw bedrijf? Laat het me dan weten op bas@baskleinveld.nl. Dan kunnen we samen ontdekken hoe we je kunnen helpen jezelf te vestigen als een geloofwaardige autoriteit in jouw niche en om zo meer klanten aan te trekken.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie. 2. Download Checklist voor goede reclame. 3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.