Vandaag ben ik 40 geworden.
En zoals ze zeggen: een mooi moment om stil te staan bij wat je hebt bereikt en wat je nog wilt bereiken. Met dit blog wil ik 40 tips delen die ik mijn jongere zelf zou geven. Tips die mij geholpen hebben om te groeien en te ontwikkelen op het gebied van gezondheid, persoonlijke groei, marketing en ondernemerschap.
Ik hoop dat deze tips jou ook inspireren om het beste uit jezelf te halen en om nieuwe uitdagingen aan te gaan.
Gezondheid
- Shit in = Shit out
Eet gezond en gevarieerd. Het soort brandstof dat je in je lichaam stopt bepaalt welke uitput er uit komt. Weet dus wat je in je lichaam stopt.Ga meer naar buiten
Zorg voor je dagelijkse dosis vitamine D door op zonnige dagen minimaal 15 minuten buiten te zijn. En onthoud dat niet alleen zonnige dagen mooi zijn. Mooie regenachtige dagen bestaan ook. Trek een waterafstotende jas aan en ga er lekker op uit. Dit is goed voor je humeur, immuunsysteem en verlaagt je stressniveau.Beweeg meer
We zitten teveel. Loop ieder uur minimaal 5 minuten en beweeg dagelijks bewust minimaal 10 minuten. Een stukje fietsen of lopen, maakt niet uit. Als je die 10 minuten niet kunt missen, dan is het wel triest gesteld met je…. - Eet voor energie
Voedsel kan een directe invloed hebben op je energieniveau. Na een maand lang tracken van wat ik at (met de app ‘Food’) heb ik e.e.a omgegooid in mijn voeding (meer eiwitten, minder suiker) en voel mij energieker en alerter en heb en geen energie-dips meer in de middag. - Drink meer water
Na een nacht van 7-8 uur zonder vocht is je lichaam wel toe aan wat hydratatie. Start je dag met 2 glazen water ipv koffie. En drink ook voldoende gedurende de dag. Dit helpt ook om vermoeidheid te voorkomen. Ik mik op 3 liter water per dag. Pro-tip: houd een liter karaf / bidon in de buurt van je werkplek. - Zorg voor voldoende slaap
Ja, ik houd van vroeg opstaan. Maar dat wil niet zeggen dat ik niet voldoende slaap. Iedere nacht minimaal 7 uur. Vroeger opstaan betekent simpelweg eerder naar bed. - Stel jouw non-negotiables op
Wat zijn zaken wat je principieel wel of juist niet doet en waar niet aan getoornd kan worden?Voorbeelden van mij:
• Iedere dag sport ik minimaal 20 minuten, no questions asked.
• Doordeweeks drink ik geen alcohol.
• Verse producten boven bewerkt voedsel.
- Werk vs Thuis modus
Thuis zijn is voor het gezin en andere zaken dan werk. Ook niet voor doelloos scrollen of FOMO-activiteiten. Dus bij thuiskomst gaat de telefoon buiten handbereik en mijn laptop naar kantoor. En wanneer ik een van de twee er wel bij pak, dan is dit bewust en weet ik zeker dat de anderen om mij heen mij niet nodig hebben. - Neem (af en toe) een koude douche
Ja ik ben er ook zo eentje. Ik ga niet prediken waarom jij het zo moeten doen, maar dit is wat het mij heeft gebracht:
• Ik ben de afgelopen 3 jaar niet meer ziek geweest.
• Dagelijks een een kick-start in de ochtend: ik sta meteen ‘aan’.
• Geloof het of niet: ik krijg er een beter humeur van.
- Stretch jezelf relaxed
Je hoeft geen yogi te worden. Iedere avond 5 minuten de boel even goed oprekken en de stress eruit strekken is voldoende. Het helpt je spieren ontspannen voor het slapen gaan, verbeterd de bloedcirculatie en verbetert je mobiliteit.
Persoonlijke groei
- Leer jezelf beter kennen
Het kennen van je eigen persoonlijkheid, waarden, mindsets en interesses helpen om richting te geven aan je leven en carrière. Door jezelf beter te begrijpen kun je ook betere beslissingen nemen en jouw te levenspad tijdig aanpassen. - Ontwikkel een groei-mindset
Stel doelen voor jezelf. Voor 3 jaar, 1 jaar en per kwartaal. Dit helpt om richting te geven aan je leven en je motivatie te vergroten. Kleine doelen zijn er om af te tikken. Onmogelijke doelen voor de uitdaging. Door te leren, te groeien en jezelf uit te dagen kun je een betere versie van jezelf worden. - Leer nieuwe vaardigheden en pas deze ook toe
Veel boeken lezen is leuk. Maar wanneer je de opgedane kennis niet weet toe te passen is het zonde van je tijd geweest. Ik markeer relevante secties in boeken en na het lezen van het boek ga ik deze na en bedenk hoe ik dit op mijzelf of mijn bedrijf kan toepassen. Bij het luisteren van podcasts maak ik notities waarbij ik vervolgens hetzelfde doe. - Leer hoe je effectief kunt communiceren
Dat ik iets begrijp of weet wil niet zeggen dat dit bij een ander ook het geval is. En dat dacht ik voorheen wel. Door te leren hoe je helder (en respectvol) kunt communiceren, kun je effectiever samenwerken. Ik sluit meestal af met Ja / Nee vragen. ‘Misschien’ of ‘ik denk het wel’ antwoorden vermijd ik daarmee. - Word mentaal sterker
Mentale kracht ervoor dat je weerbaar bent en je niet laat afleiden door negatieve invloeden van buitenaf. Gebruik je mentale weerbaarheid om op je best te presteren, crisis of geen crisis. - Vind een coach die bij je past
Open deur natuurlijk, maar eerlijk gezegd heb ik tientallen ‘coaches’ voorbij zien komen die wel een aanbod voor mij hadden. Maar nooit had ik het gevoel dat die mij zouden begrijpen of naar het volgende niveau zouden brengen. Tot ik vorig jaar het juiste aanbod vond. Sinds november zit ik in een jaartraject met weekly calls met een groep gelijkgestemde ondernemers én een coach die ons weet te triggeren en naar het volgende niveau weet te brengen op het gebied van body, being, balance en business. - Schrijf voor duidelijkheid
Door dingen op te schrijven denk je beter na, structureer je jouw gedachten en begrijp je jezelf beter. Het is niet zo dat ik dagelijks aan journaling doe. Maar bij complexere onderwerpen schrijf ik voor mezelf uit waarom ik iets denk, vind of doe. Wat voel ik erbij en waarom triggert iets mij? Dit geeft mij weer inzichten om de juiste keuzes te maken. - Zorg voor een goede balans tussen werk en privé
Werken is een soort hobby voor mij. Maar ik leef niet om te werken. Je kunt niet alleen maar blijven gaan. Je hebt ook tijd nodig om op te laden. Dit zorgt voor nieuwe energie en meer creativiteit. - Filter wat je kijkt en luistert
Ontspanning is goed. Maar doel- en eindeloos blijven scrollen is wat anders. Natuurlijk kan ‘het algoritme’ iets aan je voorstellen. Maar jij bent nog altijd degene die bepaald of je erop klikt of niet… Op mijn Twitter, Instagram en LinkedIn tijdlijn komen alleen maar berichten voorbij die ik ook echt interessant vind of waar ik wat aan heb. Dit is dus vooral marketing, creativiteit, ondernemerschap en sport. Wil jij dit ook? Kijk welke accounts je volgt en verwijder degene die niets toevoegen. Gebruik vervolgens de zoekfunctie om op jouw favoriete onderwerpen te zoeken en leer zo het algoritme te tonen waar je echt in geïnteresseerd bent. - Neem verantwoordelijkheid voor je eigen leven
Het verbaasd me nog steeds hoe snel mensen een mening hebben of naar iets of iemand anders wijzen wanneer er iets gebeurt, zonder eerst naar zichzelf te kijken en te bedenken wat zij aan die situatie kunnen doen. Je bepaalt zelf hoe je met iets omgaat (zie punt 5) en of je wel of niet invloed kunt uitoefenen over wat er gebeurt. Door de verantwoordelijkheid te nemen voor je eigen keuzes en acties neem je een actieve rol in het vormgeven van je eigen leven. En hoef je je ook niet zo druk te maken over wat anderen zeggen of doen. Wil je hier mee aan de slag, dan raad ik je de volgende boeken over stoïcisme aan: ‘Meditaties’ van Marcus Aurelius en ‘The Obstacle Is The Way’ van Ryan Holiday.
Marketing & Reclame
- Laat weten dat je bestaat
Wanneer men niet weet dat je bestaat of wat je te bieden hebt, zullen ze niet bij je kopen ook. Dus ook als je niet veel marketingbudget hebt, zorg dat je in ieder geval íets aan marketing en reclame doet. Dit kan een goede website, advertentie of het delen van content op socials zijn. Maar zorg er in ieder geval voor dát je gezien wordt. - Weet wie je doelgroep is
’Iedereen’ is geen doelgroep. Schrijf voor jezelf uit wie jouw doelgroep is, waarom zij dit zijn en hoe je hen gaat helpen. Dit zorgt ervoor dat je de juiste boodschap bij jouw ideale klant kunt afleveren. Mijn voorbeelden: Studio Campo: Het Kleinbedrijf in de regio Utrecht die de volgende stap in hun marketingactiviteiten willen zetten om door te kunnen groeien. Effio: De Nederlandse man die stijlvolle sokken van goede en duurzame kwaliteit wil. Business Met Bas: Kleine ondernemers tot 10 FTE die willen groeien met hun marketing en bedrijf. - Focus op de juiste metrieken
Likes verkopen niet. En iemand die binnen 15 seconden jouw telefoonnummer op de website opzoekt om een aanvraag te doen hoeft geen 5 minuten website bezoek op te leveren. Bij Studio Campo hebben we blogs voor klanten geschreven die minder reacties kregen op LinkedIn, maar wel veel meer website bezoekers trokken dan ‘populairdere’ blogs. En sommige van mijn minder gelikte posts op Linkedin resulteren in meer inschrijvingen voor Business Met Bas . Bepaal voor jezelf dus welke cijfers echt impact hebben op jouw business. Houd deze in de gaten en analyseer & optimaliseer dit waar mogelijk. - Consistentie is Key
Consistentie in je branding zorgt voor herkenning en vertrouwen bij je doelgroep en draagt bij aan het opbouwen van een sterke merkidentiteit. Creëer een herkenbare uitstraling en laat deze regelmatig terugkomen via verschillende uitingen. Lees hier meer over het belang van merkconsistentie. - Personal Branding werkt
Een fatsoenlijke Nederlandse term hiervoor is er nog niet geloof ik, maar laat dit je vooral niet afschrikken. Ik riep al 3 jaar dat ik hier ‘iets’ mee wilde gaan doen. Nu denk ik had ik “dat toen ook maar gedaan”. Daarom adviseer ik jou om ook een onderwerp te kiezen die bij je past. Een eigen mening te ontwikkelen en deze vervolgens te gaan delen. Het is wat onwennig in het begin. Maar het zorgt voor nieuwe inzichten, een grote naamsbekendheid, leuke nieuwe contacten en ook nieuwe business. - Mooi en goed zijn 2 verschillende dingen
Dagelijks zie ik uitingen die mooi zijn, maar waarvan de boodschap of het doel niet meteen duidelijk zijn. Mooi is subjectief en vooral van toepassing wanneer de ontvanger de tijd heeft om ergens naar te kijken. Iets kan al goed zijn wanneer je binnen 2-3 seconden weet wat de boodschap is en waarom het jou iets zou moeten schelen. Denk aan een duidelijk reclamebord langs de weg of een advertentie die je doet stoppen tijdens het scrollen op social. Lees hier meer over het verschil tussen mooi en goed. - Meten = weten
Niet al jouw marketingactiviteiten zullen te meten zijn. Maar probeer wel inzicht te krijgen die de verschillende dahsboards platformen en Google Analytics je geven. Zo kun je beter begrijpen wat werkt en wat niet, om vervolgens jouw strategie te optimaliseren en verbeteren. - Zet een goede customer journey op
En hiermee bedoel ik niet alleen op jouw website. Maar in de gehele communicatie met een klant. Van ontvangst, het opnemen van de telefoon tot de manier waarop je mailt en afspraken nakomt. Een goede customer journey zorgt voor een soepele en goede ervaring voor je klanten, wat kan leiden tot meer werk en positieve mond-tot-mondreclame. - Doe aan marketing voordat het werk opdroogt
Marketing is er niet om je te redden wanneer je orderportefeuille bijna leeg is. Daar zijn sales voor. Marketing is er om ervoor te zorgen dat die orderportefeuille gevuld blijft. Het zorgt ervoor dat klanten jouw doorlopend weten te vinden wanneer zij iets nodig hebben. En niet dat jij hen vindt wanneer jij iets van hen nodig hebt. - Done is better dan perfect
Niet altijd natuurlijk, want wat je publiceert moet wel kloppen. Maar wanneer het bijvoorbeeld gaat om het plaatsen van een foto met begeleidende tekst op social heb ik liever 3x een 7 dan 1x een 10. Snel kunnen schakelen en handelen is zorgt ervoor dat je meer in beeld bent.
Ondernemerschap
- Druk en effectief zijn 2 verschillende dingen
Iedereen is druk. Rennen, druk zijn en ’s avonds denken”‘wat heb ik nou eigenlijk gedaan” is geen goede strategie. Plan je dag met 4 Powerframes van 90 minuten en ga aan de slag met 1 taak die je afgerond wilt hebben. In de 2 losse uren tussendoor kan je de brandjes blussen. - Stel duidelijke doelen voor je bedrijf
Waar wil je heen en wat wil je bereiken? Wanneer je een duidelijke missie en visie hebt maak je het jezelf makkelijker om de juiste koers te bepalen. En om actie te ondernemen om ervoor te zorgen dat je richting die stip op de horizon gaat. - Stel een goed team samen
Wanneer je start met bouwen van een team, zorg dan voor collega’s die complementair zijn aan elkaar. Investeer in een goede bedrijfscultuur en zorg dat je medewerkers gemotiveerd en betrokken blijven. - Blijf creatief denken en innoveren
Kansen zien en deze vervolgens benutten. Zo zorg je voor een gezond en goedlopend bedrijf die wendbaar is en kan anticiperen op onvoorziene veranderingen in de markt. - Focus op de lange termijn in plaats van de korte termijn
Dit helpt je om duurzaam te groeien en te voorkomen dat je te veel gericht bent op korte termijn resultaten. Beslissingen die je nu maakt, kunnen gevolgen over een jaar. Ze zeggen niet voor niets: het is een marathon, geen sprint. - Bouw een sterk netwerk op
Een sterk netwerk kan je niet alleen helpen aan nieuwe klanten. Het helpt ook bij het vinden van nieuwe kansen voor samenwerking en groei. Daarnaast kan je jouw netwerk ook inzetten om te sparren of om anderen te helpen met de mensen die jij weer kent. - Houd zicht op de cijfers
Cashflow is essentieel voor het voortbestaan van je bedrijf. Weet ook waar jouw kosten zitten en hoeveel je nodig hebt om deze te dekken. En onthoud dat omzet en resultaat twee totaal verschillende dingen zijn. - Klanten behouden is belangrijker dan nieuwe werven
Tevreden klanten zijn leuk om mee te werken, geven meer bij je uit, zullen je sneller aanbevelen en kosten niets om opnieuw te werven. Laat de voordeur dus open staan, maar zorg dat de achterdeur maar maximaal op een kiertje staat. - Verken nieuw terrein
Zorg voor een goede balans tussen focus op je kernactiviteiten en het verkennen van nieuwe kansen en mogelijkheden. De wereld verandert en dat doen de wensen van jouw klanten ook. Ik had een jaar geleden ook niet verwacht dat wij TikTok advertenties zouden gaan maken. Inmiddels doen we dit voor meerdere opdrachtgevers… - Durf ingecalculeerde risico’s te nemen
Soms moet je een gokje wagen en durven te investeren in iets waarvan je vooraf niet zeker weet hoe het uit gaat pakken. Of het nu gaat om het aannemen van een nieuwe collega, een investering in materiaal of gereedschap. Of het huren of kopen van een bedrijfsruimte. No risk – No reward. Maar denk wel tweemaal na welke effecten het misgaan van de investering kan hebben op jouw business en hoe je dit kunt opvangen.
Ik hoop dat je ik je wat nieuwe inzichten mee heb kunnen geven.
Mocht je een vraag over een van de tips hebben, mail dan naar deze dan bas@baskleinveld.nl
Over 2 weken volgt er weer een ‘gewone’ Business Met Bas.