Jouw bedrijf of merk is meer dan alleen een logo of slogan – het is de som van alles waar jouw bedrijf voor staat. Van jouw visuele identiteit tot jouw berichtgeving en tone of voice, jouw merk vormt de basis van de identiteit van jouw bedrijf.
“Consistentie is een van de meest kritieke aspecten van het bouwen van een sterk merk.”
In dit blog onderzoeken we het belang van merk consistentie en deel ik praktische tips om dit voor jouw onderneming te bereiken.
Wat is merkconsistentie?
Dit is de manier waarop een bedrijf (merk) zich herhaaldelijk blijft presenteren aan de wereld. Dit betekent dat het merk een samenhangende uitstraling heeft in termen van logo, kleurenschema, typografie, tone of voice en andere visuele elementen die het gebruikt in zijn communicatie en marketing.
Stel je bijvoorbeeld voor dat je een merk hebt dat zichzelf positioneert als jong en trendy. Het zou niet consistent zijn als jouw website er dan ouderwets en formeel uitziet, jouw social media-accounts niet regelmatig worden bijgewerkt en wanneer er in de advertenties een andere toon gebruikt wordt dan die op jouw website.
Een merk dat consistent is qua uitstraling en tone-of-voice is gemakkelijker te herkennen en te onthouden voor klanten. Het helpt ook om vertrouwen op te bouwen bij de beoogde doelgroep en de geloofwaardigheid van het merk te versterken.
De kracht van herhaling
Dit is een belangrijk concept in de branding en reclame-industrie. Waar het op neer komt is dat de herhaling van boodschappen, logo’s, kleuren en andere elementen van een merk in de loop van de tijd kan leidt tot een sterkere herkenning en bekendheid bij het publiek.
Als mensen een merk steeds opnieuw zien, bijvoorbeeld in advertenties, op sociale media, in de winkel of elders, kan het merk uiteindelijk in hun geheugen worden opgeslagen en een onbewuste voorkeur ontwikkelen. Dit kan hen beïnvloeden bij hun aankoopbeslissingen en kan ook leiden tot positieve associaties met het merk.
Het is belangrijk op te merken dat herhaling op zichzelf niet voldoende is om effectief te zijn. De boodschap en branding van het merk moet ook relevant, aantrekkelijk en onderscheidend zijn om een positieve indruk achter te laten bij de consument. Als de boodschap en branding niet relevant zijn voor de doelgroep, kan herhaling zelfs een negatief effect hebben.
Denk bijvoorbeeld aan advertenties die je regelmatig of zelfs te vaak naar jouw wens op jouw Instagram of LinkedIn feed voorbij ziet komen en waarbij jij je afvraagt: waarom krijg ik deze advertenties in hemelsnaam te zien?
Als bedrijf of organisatie is het dus belangrijk om consistent te zijn in je branding, zodat consumenten je merk gemakkelijk kunnen herkennen en onthouden. En als je herhaling gebruikt in je marketing en reclame-uitingen, zorg er dan voor dat de boodschap relevant en onderscheidend is, zodat je een positieve indruk achterlaat bij je doelgroep.
Zorg voor deze basis-elementen
Om op de juiste manier in beeld te blijven zijn heb je de nodige basis-elementen nodig. Hier zijn enkele elementen die je kunt overwegen:
- Een duidelijke missie en visie: Bedenk wat je wilt bereiken met je bedrijf en wat je uniek maakt ten opzichte van concurrenten. Dit helpt je om de kernboodschap van je merk te formuleren en deze op dezelfde wijze in jouw uitingen terug te laten komen.
- Een goed ontworpen logo: Je logo is het gezicht van je merk en moet aantrekkelijk, uniek en onderscheidend zijn. Zorg ervoor dat je van jouw logo ontwerper bestanden ontvangt voor gebruik van drukwerk (.eps en .ai) en web-gerelateerde (.jpg en .png) uitingen.
- Een consistente visuele stijl: Naast het logo moet je een consistente visuele stijl ontwikkelen voor je website, social media-accounts en andere marketingmaterialen. Dit kan het kleurenschema, de typografie en type fotografie omvatten.
- Een tone-of-voice: Bedenk hoe je wilt dat je merk klinkt en communiceer consequent in dezelfde stijl, of het nu gaat om social media-posts, blogs of e-mails.
- Een website: Je website is vaak het eerste contactmoment met potentiële klanten en moet dus professioneel en informatief zijn. Zorg ervoor dat je website de visuele stijl van je merk volgt en dat de boodschap en het aanbod duidelijk zijn.
- Social media-accounts: Afhankelijk van de aard van je bedrijf is het vaak verstandig om actief te zijn op social media, zoals Facebook, Instagram of LinkedIn. Zorg ervoor dat je dezelfde visuele stijl en tone-of-voice gebruikt als op je website en andere marketingmaterialen.
Implementatie en controle
Door deze elementen als basis te hebben en deze consequent te gebruiken in al je marketing- en communicatie-uitingen, kun je een sterk en consistent merk opbouwen, zelfs als eigenaar van een klein bedrijf.
Het kan handig zijn om een huisstijl-handboek met richtlijnen voor het gebruik van de verschillende elementen op te zetten. Dit hoeft echt geen document van 20 pagina’s te worden. Wanneer je maar duidelijke opgeschreven hebt staan hoe je wilt dat de huisstijl-elementen gebruikt worden.
Bijvoorbeeld dat je qua fotografie enkel mensen met hun gezicht naar de camera toe gebruikt. Of dat een logo altijd op een witte achtergrond geplaatst moet worden. En deze nooit een gekleurde achtergrond mag hebben.
Zo lang het maar voor iedereen duidelijk is wat de bedoeling is. Train ook jouw team: zorg ervoor dat iedereen in het team jullie merkidentiteit en richtlijnen begrijpt. Train ze in het gebruik van bijvoorbeeld sjablonen en het maken van content die aansluit bij jullie merkidentiteit en boodschap. En controleer alle uitingen a.d.h.v. de richtlijnen die jullie op papier hebben gezet.
Bewaak jouw merk
Bewaak jouw merk regelmatig op alle contactpunten, inclusief sociale media, advertenties en klantenservice. In de waan van de dag kan het gebeuren dat er in een moment van drukte en onoplettendheid een verkeerd beeld, foto op lettertype wordt gebruikt. Probeer hier echt op te letten en strikt op te zijn. Want één keer wordt, twee keer. En voor je het weet is er geen lijn meer in de uitingen die jouw bedrijf moet representeren.