Als je mij een beetje kent, weet je dat ik een groot voorstander ben van bedrijven die actief zijn met hun marketing (duh). Het wordt echter een probleem wanneer deze bedrijven niet gericht zijn in hun marketingaanpak. Ze willen er ‘iets’ mee, wat vaak neerkomt op het doel om ‘zichtbaar’ te zijn.
Het probleem is dat dit ‘zichtbaar zijn’ geld kan kosten als je niet precies weet waarom je marketing wilt inzetten. Vind je het moeilijk om te bepalen wanneer je marketing moet gebruiken voor bereik en wanneer voor omzet/verkoop? Maak je geen zorgen, je bent niet de enige. Het kan lastig zijn om te beslissen welke aanpak je moet volgen. Als je echter het verschil begrijpt tussen beide doelen, kun je een weloverwogen beslissing nemen die zorgt voor betere resultaten voor zowel je marketingbudget als de ROI van jouw marketingactiviteiten.
Het verschil tussen bereik en verkoop in marketing
Als het gaat om marketing en reclame, kunnen we twee hoofddoelen onderscheiden:
- Het vergroten van de bekendheid van jouw merk: bereik vergroten.
- Het vergroten van het aantal verkopen van jouw product/dienst: verkoop.
Laten we het verder uitsplitsen. Bereik verwijst naar het aantal mensen dat jouw marketingmateriaal ziet, of dit nu via sociale media, reclameborden of advertenties is. Het is belangrijk om te begrijpen dat bereik meer is dan alleen het aantal mensen dat jouw marketingmateriaal ziet. Het gaat ook om het aantal mensen dat het materiaal daadwerkelijk leest en erdoor wordt beïnvloed. Bereik kan dus indirect invloed hebben op jouw verkoop.
Omzet/verkoop verwijst daarentegen naar het aantal verkochte producten of diensten. Het is hierbij belangrijk om te beseffen dat omzet niet hetzelfde is als winst. Omzet is de totale hoeveelheid geld die je verdient door het verkopen van jouw producten of diensten. Winst is het bedrag dat overblijft na het aftrekken van jouw kosten.
Marketing voor bereik
Als het gaat om het gebruik van marketing voor bereik, is het doel om jouw merk onder de aandacht van zoveel mogelijk mensen te brengen. Dit is met name handig wanneer je een nieuw product of nieuwe dienst introduceert of wanneer je naamsbekendheid wilt opbouwen. Want zoals ik altijd zeg: als mensen niet weten dat jouw merk bestaat, kunnen ze niet bij je kopen.
Door jouw bereik te vergroten, vergroot je het aantal potentiële klanten dat mogelijk geïnteresseerd is in wat je te bieden hebt. Denk bijvoorbeeld aan een Heineken reclame in de rust van een Champions League wedstrijd. Het bier en merk komen veelvuldig in beeld. Maar nergens wordt er opgeroepen om een krat bier te gaan kopen.
Laten we een ander concreet voorbeeld bekijken van het gebruik van marketing om bekendheid te genereren. Stel je voor dat je een kleine boetiek hebt die handgemaakte sieraden verkoopt. Omdat je boetiek niet op een A-locatie of in het centrum ligt, wil je ervoor zorgen dat een breder publiek weet dat jouw boetiek bestaat.
Om dit te bereiken kun je bijvoorbeeld een Instagram-account aanmaken en regelmatig foto’s van jouw unieke sieraden plaatsen. Vervolgens tag je de locatie van je boetiek in de foto’s, zodat mensen kunnen zien waar deze zich bevindt.
Je kunt ook een bioscoopreclame maken met een mooie interieurfoto om te laten zien wat je te bieden hebt, met daarbij het adres van je boetiek. Dit kun je ook gebruiken in flyers en advertenties.
Alles is erop gericht om een zo breed mogelijk publiek bewust te maken van het bestaan van jouw boetiek, de locatie en wat er verkrijgbaar is.
Marketing voor verkoop
Aan de andere kant gaat het bij het gebruik van marketing voor omzet/verkoop om het genereren van inkomsten. Deze aanpak is het meest geschikt wanneer je een concreet aanbod en een duidelijk beeld van jouw doelgroep hebt. Door jouw marketingboodschappen af te stemmen op jouw doelgroep, kun je de kans op een verkoop vergroten.
Deze aanpak kan met name handig zijn wanneer je een actie of nieuw product hebt, of wanneer je herhalingsaankopen wilt stimuleren. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Nu in de bonus’ actie van Albert Heijn. Een concreet aanbod waarbij ze je proberen te verleiden om het nu te kopen.
Laten we terugkeren naar het voorbeeld van onze boetiek en kijken naar het gebruik van marketing voor omzet/verkoop. Stel dat je naast de fysieke locatie ook een webshop hebt en je in een rustige periode meer omzet wilt draaien. Dan kun je een e-mail sturen naar jouw e-maillijst met een actie, zoals ‘3 voor de prijs van 2’, ‘deze week géén verzendkosten’ of ‘scherpe kortingen op collectie X’. Naast de e-mail kun je ook Facebook- en Instagram-campagnes met dezelfde strekking draaien en mensen doorverwijzen naar jouw website.
Deze acties zijn gericht op het verleiden van ontvangers om nu een aankoop te doen. Ze verhogen de omzet, maar niet altijd het resultaat. Het zorgt echter wel voor een hogere omloopsnelheid.
Bepaal wat voor jou het beste is
Je zakelijke doel bepaalt welke van de twee marketinginspanningen je moet inzetten. Als je je naamsbekendheid wilt vergroten of een nieuw product wilt introduceren, kan het focussen op bereik de juiste keuze zijn. Als je inkomsten wilt genereren en verkopen wilt realiseren, kan het effectiever zijn om je te concentreren op omzet/verkoop.
Vergeet niet dat er geen algemene of pasklare oplossing is, dus wees niet bang om te experimenteren en te ontdekken wat voor jou het beste werkt! Overweeg bijvoorbeeld om verschillende benaderingen in verschillende regio’s of bij verschillende doelgroepen te proberen om te zien wat het meest effectief is.
Het is ook belangrijk om jouw resultaten te meten en te analyseren om te zien wat werkt en wat niet. Dit kan je helpen jouw aanpak aan te passen en te verbeteren naarmate jouw bedrijf groeit en verandert.
Ik hoop dat dit je helpt om je marketinginspanning beter op te zetten. Als je meer korte tips over marketing en reclame wilt lezen, volg mij dan op LinkedIn door op het belletje op mijn profiel te klikken.