BMB#10 Positioneren in 6 stappen: Hoe jouw bedrijf zich onderscheidt en de juiste klanten aantrekt

Als ondernemer weet jij hoe moeilijk het kan zijn om op te vallen in een drukke markt. Er zijn talloze andere bedrijven die allemaal proberen de aandacht van dezelfde klanten te trekken. Dus hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf zich onderscheidt van de rest?

De sleutel is om jouw bedrijf effectief te positioneren. In dit blog geef ik 6 punten om jouw bedrijf beter te positioneren en een unieke waardepropositie aan jouw gewenste doelgroep te communiceren.

Maar eerst: wat is positionering precies?

In marketing verwijst positionering naar de manier waarop je jouw bedrijf presenteert aan jouw doelgroep. Zo onderscheid je jezelf van jouw concurrenten en communiceer je jouw unieke waardevoorstel aan een bepaalde doelgroep. Effectieve positionering kan jouw bedrijf helpen opvallen in een drukke markt, een sterke merkidentiteit vestigen en daarmee meer succes stimuleren.

Hier zijn 6 stappen om jouw bedrijf succesvol te positioneren:

1 – Identificeer jouw doelgroep
De eerste stap bij het positioneren van jouw bedrijf is het identificeren van jouw doelgroep. Aan wie wil je jouw producten of diensten verkopen? Wat zijn hun behoeften, verlangens en pijnpunten? Door jouw doelgroep te begrijpen, kun je jouw berichten en positionering aanpassen om beter bij hen aan te sluiten.

Weet dus voor wie je het wel of niet doet.

Voor Business Met Bas ben ik hier heel helder in:
Ik help kleine ondernemers bij het groeien van hun bedrijf’

Mijn doelgroep en missie zijn duidelijk omschreven. Dit maakt dat de inschrijvers op mijn nieuwsbrief en online volgers zich herkennen in de onderwerpen die ik behandel. En hen een stap verder helpt met de kennis die ik met hen deel. Dat wil niet zeggen dat grotere ondernemers niets met mijn content kunnen doen. Maar ik schrijf primair voor ondernemers t/m 10 FTE.

 

2 – Voer een concurrentieanalyse uit
Vervolgens is het handig om een concurrentieanalyse uit te voeren. Want wanneer je jezelf wilt onderscheiden moet je wel duidelijk weten wat anderen op dit moment doen. Kijk naar andere bedrijven in jouw branche die zich op dezelfde doelgroep richten als jij. Wat zijn hun positioneringsstrategieën? Hoe communiceren zij hun waardevoorstel en hoe presenteren zijn zichzelf?

Door jouw concurrenten te analyseren, krijg je inzichten in waar kansen liggen voor jouw bedrijf om zich op een andere wijze te positioneren.

Simple gezegd:
Wanneer je jouw logo zou ruilen met die van een concurrent, zou er dan iets significant veranderen? Of zou het voor de kijker dan om het even zijn?


3 – Definieer jouw Unique Selling Proposition (USP)

Een USP of ‘oneerlijk voordeel’ maakt jouw bedrijf uniek en anders dan alle andere bedrijven die er zijn. Het is het ding dat ervoor zorgt dat mensen bij jou willen kopen in plaats van bij iemand anders. Je kunt meerdere USP’s hebben.

Om jouw USP te definiëren, moet je nadenken over wat jouw bedrijf onderscheidt van jouw concurrenten. Misschien komt het door jouw snelle verzending, uitzonderlijke klantenservice of jouw hoogwaardige producten. Wat het ook is, zorg ervoor dat je het duidelijk en consistent communiceert naar je doelgroep.


4 – Ontwerp jouw merkberichten
Zodra je jouw USP(’s) hebt gedefinieerd, is het tijd om je merkboodschap op te stellen. Dit is de manier waarop je jouw USP communiceert naar je doelgroep. Zorg ervoor dat de berichtgeving duidelijk, beknopt en consistent is in alle marketingkanalen. Gebruik taal die de doelgroep aanspreekt en die de voordelen van jouw producten of diensten benadrukt. What’s in it for them?

Zo communiceren we bij Effio regelmatig dat wij ultiem draagcomfort met stijlvolle ontwerpen combineren. Hoogwaardig Italiaanse kwaliteit met designs die passen bij iedere kledingstijl.


5 – Implementeer jouw positioneringsstrategie
Wanneer je een positioneringsstrategie hebt gedefinieerd, is het tijd om deze in alle aspecten van je bedrijf te implementeren. Zorg ervoor dat jouw positioneringsstrategie wordt weerspiegeld in alles wat je doet. Van productontwikkeling tot klantenservice. Van website, bedrijfsfotografie tot de manier waarop er via de e-mail gecommuniceerd wordt.

Dit zal helpen een sterke merkidentiteit te creëren en jouw bedrijf te onderscheiden van concurrenten.


6 – Meten en aanpassen
Ten slotte is het belangrijk om regelmatig de effectiviteit van de positioneringsstrategie te meten en indien nodig bij te sturen. Denk hierbij aan het uitvoeren van klantonderzoeken, het analyseren van het aantal nieuwe leads, jouw verkoopgegevens of het monitoren van jouw socialemediakanalen.

Door inzicht te krijgen in de prestatiestatistieken, kun je weloverwogen beslissingen nemen over hoe je jouw positioneringsstrategie in de loop van de tijd kunt verfijnen of wellicht aan moet passen omdat deze niet aanslaat.

 

Tijd voor actie
Kortom, een goede positionering is zeer belangrijk om op te vallen in een overvolle markt. Door jouw USP(’s) te identificeren, passende merkboodschappen op te stellen en de positioneringsstrategie in alle aspecten van jouw bedrijf te implementeren, kun je jezelf onderscheiden in de markt en de juiste klanten weten te overtuigen van jouw kunnen.

Dus neem actie, ga aan de slag en pas deze tips toe. En ik ben ervan overtuigd dat je de resultaten zult zien!

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1.  Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie.
2. Download de gratis Checklijst voor goede marketing.
3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Misschien kan ik je hier verder mee helpen:
1. Download 7 stappenplan voor jouw Mini Marketing Actie. 2. Download Checklist voor goede reclame. 3. Hulp nodig met jouw marketing? Neem contact op met Studio Campo.

Verbeter jouw marketing en groei jouw business sneller.

Sluit je aan bij collega ondernemers die om de week op zaterdag Business Met Bas ontvangen. Hierin krijg je een uitvoerbare tip op het gebied van marketing en bedrijfsgroei.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.

Over de nieuwsbrief Business Met Bas
Om de week stuur ik op zaterdagochtend
een mail met hierin een tip op het gebied van marketing, bedrijfsgroei of persoonlijke ontwikkeling. Deze tips komen uit mijn persoonlijk ervaring van het opbouwen en runnen van 2 bedrijven.

Ik ga zorgvuldig met jouw gegevens om en zal deze nooit doorverkopen.