Bij het opzetten van een marketingstrategie komt er meer kijken dan alleen weten wat je wilt bereiken. Er zijn 2 hoofdvragen die je jezelf hierbij kunt stellen:
1. Is er al een bestaande vraag naar hetgeen wat ik te bieden hebt?
2. Heb ik meer tijd of geld te besteden?
Laten we hier meteen dieper op induiken.
Stel dat we bij Studio Campo meer websites willen verkopen. Dan kunnen we een advertentie in een Woerdens zakenblad plaatsen met hierin vermeld dat wij WordPress websites ontwikkelen. We kunnen ook een Google Ads campagne opzetten waarbij we gevonden willen worden op de zoekterm ‘Wordpress website Woerden’.
Komt op hetzelfde neer toch?
Het verschil is wel dat we bij de eerste hopen dat iemand interesse heeft in een WordPress website. En bij de tweede wéten we dat degene die onze advertentie te zien krijgt op zoek is naar zo’n type website.
2 vragen, 4 antwoorden:
Voor de 2 hoofdvragen zijn er 4 antwoorden op wat je zou kunnen / moeten doen om er voor te zorgen dat je de juiste marketingmethode hanteert bij het opzetten van jouw campagne.
- Is er een bestaande vraag? Search
- Is er geen bestaande vraag? Social
- Meer tijd dan geld? Content
- Meer geld dan tijd? Advertenties
Is er een bestaande vraag? Search
Wanneer je een product of dienst hebt waar al (veel) vraag naar is, dan is het belangrijk om goed te scoren op zoekopdrachten in bijvoorbeeld Google. De potentiële klant is namelijk concreet op zoek naar hetgeen dat jij te beiden hebt.
Dit kun je op 2 manieren doen:
1. SEO (zoekmachine optimalisatie)
Hierbij zorg je er voor dat jouw website zo is opgebouwd dat er veel organisch verkeer naar toe wordt getrokken. Dit betekend dat je zonder betaalde advertenties in te zetten gevonden wordt doordat de teksten en content van jouw website aansluiten bij de zoekopdracht.
2. Google Ads
Wil je direct gevonden worden op bepaalde zoekwoorden, dan kun je Google Ads inzetten. Je maakt dan een campagne aan met hierin een advertentieset. Je geeft aan op welke woorden of zoekcombinatie je gevonden wilt worden en hangt hier een dagbudget aan.
Je betaald dus om gevonden te worden. Dit zijn de eerste paar voorstellen met de tekst ‘advertentie’ ervoor die je na een zoekopdracht in Google tegenkomt.
Is er geen bestaande vraag? Social
Wanneer er geen specifieke vraag is naar wat jij te beiden hebt, dan is het een goed idee om social media in te zetten om meer bekendheid te generen. Dit lijkt inderdaad op content. Alleen is het bij social media makkelijk om ontdekt te worden. Via hashtags, voorgestelde berichten of het taggen van andere mensen is de kans groter om ontdekt te worden dan wanneer iemand specifiek jouw podcast moet aanklikken of naar jouw blog te gaan.
Het voordeel zit hem dus in laagdrempeligheid en snelheid. Via foto’s, graphics of korte video’s die je met je telefoon kunt maken is het makkelijk om een hoeveelheid content te maken en deze te delen met de wereld. Vervolgens is het werken aan meer naamsbekendheid, meer volgers en op den duur ook een concrete vraag naar wat jij te bieden hebt.
Meer tijd dan geld? Content
Wanneer je tijd te besteden hebt, dan is het maken van content een goede manier om jouw doelgroep aan te spreken. Bij content marketing gaat het vooral om het geven van informatie over een bepaald product of dienst. Door jouw kennis te delen wek je vertrouwen en werk je aan de branding van jouw merk.
Content marketing kun je op verschillende manieren doen, bijvoorbeeld:
- Video (Youtube)
- Beeld (Instagram)
- Audio (podcast)
- Tekst (blog)
Het is aan jou om te kiezen voor de vorm die het beste bij jou past. Voor mij is dat bijvoorbeeld het schrijven van teksten. Maar wanneer je meerdere vormen kunt combineren zal het bereik groter worden.
Meer geld dan tijd? Advertenties
Met advertenties is het mogelijk om jouw boodschap direct bij de gewenste doelgroep onder de aandacht te brengen. Dit kan op social media (Instagram / TikTok), voorafgaand aan een Youtube video of op een niche website als banner ad.
Je ontwerpt een advertentie, stelt een campagne in voor een bepaalde periode en koppelt hier en budget aan. Hiermee verzeker je jezelf ervan dat jouw boodschap bij de gewenste doelgroep in beeld komt.
Creativiteit vs Techniek
Zoals je wellicht hebt opgemerkt zijn de opties ook steeds te onderscheiden in creativiteit en techniek. Want waar je het bij content en social moet hebben van goede creativiteit, gaat het bij search en advertenties voornamelijk om het goed instellen.
Eerlijk is eerlijk: de heilige graal zou zijn om alle bovenstaande punten in te zetten. Hoe meer zichtbaarheid, des te beter. Maar zolang het geld en de tijd bij jou niet tegen de plinten klotst is het verstandig om als eerste antwoord te geven op het volgende:
Is er al een specifieke vraag naar hetgeen dat ik aanbied?
En vanuit dat antwoord ga je een plan maken om aan meer bekendheid en omzet te werken.
Succes!