In deze editie geef ik je een voorbeeld van wat goede marketing doet en waarom mooi niet beter is.
Stel: je hebt een flitsende buitenreclamecampagne laten ontwerpen door jouw reclamebureau. Het ziet er gelikt uit met flitsende lettertypes, gaaf stockbeeld, logo, adres, telefoon, website. Alles wat je wilde vertellen staat er in mooi uitgelijnde teksten op. Je print het ontwerp nog een keer uit en laat het je collega’s zien. Iedereen geeft akkoord en je kijkt reikhalzend uit naar de aanvragen en reacties die op de campagne zullen komen.
Twee weken later staan de borden langs de weg, maar er gebeurd helemaal niets, nada, noppes… Wanneer je een vriend vraagt of hij de campagne heeft gezien en hij antwoord met “Oooh is die van jou?!”, dan weet je dat het niet goed is gegaan. Je vraagt je af waarom de campagne niet werkt.
Aan het ontwerp kan het niet liggen toch? Want dat ziet er heel mooi uit.
Toch is de kans groot dat het juist aan dat ontwerp lag. Hoe mooi het er ook uit zag, het was niet goed. Bij een buitenreclamecampagne heeft de ontvanger van de boodschap vaak maar 2 tot 3 seconden om te ontcijferen wat er verteld wordt en waarom het hem zou moeten interesseren. Snel tot de kern komen is in zo’n geval dan heel belangrijk.
Reclame moet effectief zijn
Bij Studio Campo beoordelen wij onze ontwerpen niet op hoe mooi deze eruit zien. Dat is namelijk subjectief. Wij kijken naar een ontwerp en de impact die het zal hebben. Is het makkelijk te scannen? Is het duidelijk wat de bedoeling is? Is het helder voor wie dit bedoeld is en wat de meerwaarde voor deze persoon is? Vervolgens kan er gekeken worden om iets visueel aantrekkelijker te maken. Het overbrengen van de boodschap is het belangrijkste doel.
Wereldwijde exposure tijdens Grand Prix van Zandvoort
Een veel voorkomende meme onder ontwerpers is de ‘Maak het logo groter’. Want op de één of andere manier hebben veel mensen het idee dat wanneer je het logo groter maakt, alles opeens beter wordt. Dit is vaak juist niet zo.
Tijdens de Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix was er echter een voorbeeld waarbij dit wél goed was doorgevoerd. Op de boulevard van Zandvoort stond een reuzenrad met hierop gigantisch groot het logo van CM.com. Een dag later kwam ik erachter dat dit door Sacha, een oud klasgenoot van het Grafisch Lyceum Rotterdam was gemaakt. Over haar twijfels of ze dit wel kon doen postte zij het volgende op LinkedIn:
Sacha heeft gelijk. Het logo was niet te missen en is diverse malen bewust en onbewust in beeld geweest. Ze had de ruimte om iets heel creatiefs te maken of een verhaal te vertellen. In plaats daarvan wist ze dat het plaatsen van alleen het logo meer zichtbaarheid zou opleveren dan een fancy ontwerp.
Checklijst voor goede communicatie
Vergeet daarom ‘mooi’ en ga voor ‘effectief’.
Haal het meeste uit jouw volgende communicatie-uiting door deze, nadat je de eerste indruk hebt gekregen, nog een keer kritisch te bekijken. Een aantal belangrijke punten om jouw uiting op te toetsen zijn:
- Is dit het medium waar mijn doelgroep te vinden is / gebruik van maakt?
- Hoe lang heb ik om mijn boodschap te vertellen? Krijgt iemand een flyer in handen of een 15 seconden YouTube pre-roll advertentie op een telefoon?
- Is de uiting makkelijk te ‘scannen’?
- Komt mijn boodschap of wat ik wil vertellen duidelijk over?
- Kan ik woorden of afbeeldingen weg laten zonder de kern te verliezen?
- Is het duidelijk wat je van de ontvanger verwacht? Zet jouw boodschap aan tot actie of nadenken?
Deze stappen altijd bij de hand hebben? Download de PDF met de checklijst voor goede reclame.
En realiseer je vooral dat jouw communicatie-uiting goed moet zijn, want goede communicatie heeft effect voor jou en jouw bedrijf. Mooie communicatie is voor het ego van het reclamebureau.
Tot over 2 weken!