Het was halverwege september 2009 dat ik naar het kantoor van mijn werkgever werd geroepen. Over twee weken zou mijn halfjaar contract verlopen en ik voelde de bui al hangen. Mijn werk was niet top en ik voelde me niet op mijn plek. Iets wat in de kleine vijf jaar daarvoor bij mijn eerste werkgever totaal niet aan de orde was.
Hij vertelde mij dat mijn contract niet verlengd zou worden en gaf hier zijn redenen voor. Met sommige was ik het eens. Met een aantal anderen niet. Ik heb netjes mijn laatste twee weken volgemaakt, kreeg een afscheidsborrel met wat succeswensen en dat was het.
De middag dat ik te horen kreeg dat mijn contract niet verlengd werd was pittig. Het voelt toch als een soort afwijzing en je gaat twijfelen aan je eigen kunnen. Gelukkig hoefde ik niet helemaal opnieuw te beginnen. In de 4 maanden vóór dat half jaar had ik namelijk een sabbatical van 4 maanden. Samen met Monique (toen vriendin, nu vrouw) heb ik een backpack-trip door Azië gemaakt. Tijdens deze trip is het idee van het starten van een eigen bedrijf geboren. Op Bali, de laatste bestemming van onze reis, is het idee voor Studio Campo vormgegeven en de knop doorgehakt.
Na terugkomst in Nederland heb ik mij ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Het idee was om twee jaar te werken en in de avonden en weekenden aan het bedrijf te bouwen. En dan na twee jaar echt All In te gaan.
Eigenlijk was het niet verlengen van mijn contract het beste dat mij toen is overkomen.
Ik kon kiezen tussen weer gaan solliciteren. Of volle bak met Studio Campo aan de slag. Het werd het laatste.
Van zolderkamer naar eigen studio met stagiair.
Zoals bij velen begon mijn avontuur op een zolderkamer van 2 x 4 meter. Tussen de was, strijkwerk en opbergkast. Ik had via via een bureau gekregen en had een LG scherm gekocht welke ik aan mijn 13” Macbook koppelde. Ik had in de aanloop naar dit moment al wat kleine opdrachtjes gedaan via het netwerk van mijn ouders en een vriend van de voetbal.
Het was 2009 en de kredtiet-crisis was in volle gang. Op mijn eerste website profileerde ik mezelf als kleine zelfstandige / freelancer. Geen overheadkosten en flexibel in te zetten voor kleine projecten.
Ik sloot me aan bij de lokale ZZP-vereniging en ging naar de Woerdense Open Coffee om te netwerken. Hier ontmoette ik gedreven gelijkgestemden die net als ik nog maar net waren gestart en vol ambitie zaten. Via via kwam het werk binnen.
Websites bouwen kon ik niet. Ik focuste op het ontwerpen van huisstijlen en drukwerk. Dit drukwerk werd in onze kleine stadswoning in het centrum van Woerden geleverd. Toen er een keer 20.000 enveloppen en 5.000 A4 folders in grote dozen een paar dagen in de woonkamer stonden vroeg Monique of het niet tijd werd om eens te kijken naar een eigen bedrijfsruimte.
Deze vond ik één straat verderop. Ik kon via biedingen een woonhuis kopen en deze heb ik omgebouwd tot een ‘kantoor aan huis’. De begane grond werd de studio en de eerste verdieping kreeg een eigen entree en opgang naar boven waarmee het een appartement werd. Deze ging ik verhuren aan een jong stel.
Grappig hoe dingen kunnen lopen: de jongen volgde de opleiding webdevelopment op het Grafisch Lyceum Utrecht en zocht nog een stageplaats voor zijn tweede stage.
Daarmee werd hij mijn eerste stagiair. En in de jaren daarna heeft hij ook nog regelmatig freelance werk voor ons gedaan.
Na vier jaar eerste medewerker
Eenmaal in de nieuwe studio kregen we meer uitstraling en naamsbekendheid. We zaten midden in de stad om de hoek van het Kerkplein en er kwamen dagelijks veel mensen langs onze studio. Waar ik voorheen mijn dagen kon vullen met een paar uurtjes factureerbaar werk, werd het steeds drukker en werd het werk teveel voor mijzelf en een stagiair.
Na vier jaar nam ik mijn eerste medewerker aan. Een webdeveloper. Waar ik voorheen gebruik maakte van een freelancer had ik nu de kennis en kunde in eigen huis. We zaten nu met drie man en mijn profilering verschoof naar ‘ons’ en ‘wij’. Hierdoor kregen we grotere opdrachten en vertrouwde steeds meer bedrijven ons hun opdrachten toe.
Van 2 naar 5 medewerkers in 1 jaar tijd
In het zesde jaar van Studio Campo is het vliegwiel echt aan gegaan en zijn we heel rap gegroeid. Binnen één jaar gingen we van twee naar vijf vaste medewerkers. Deze groei had twee oorzaken:
- Ik maakte de overstap van de ZZP vereniging naar de ondernemersvereniging waar ‘de grotere jongens’ zaten.
- Inmiddels had ik ‘het ondernemersspel’ meer onder de knie waardoor we meer opdrachten kregen en ik beter werd in sales.
Ik nam iemand aan voor het maken van content en het schrijven van teksten waarbij ik tijdens de sollicitatie zei: “Ik heb nog geen concrete opdrachten voor je, maar die gaan er wel komen”. Een maand later had ik haar planning vol met werk waarvoor ik haar had aangenomen.
De nieuwe ondernemersverenging bracht me niet alleen een aanwas in nieuwe (potentiële) opdrachtgevers. Ook mijn kennis over het ondernemerschap werd groter.
Ik kon vragen stellen aan mensen die een paar jaar voorliepen op waar ik was. Ondernemers die waren waar ik naartoe wilde, waren bereid me te helpen en gaven me tips.
Droom die uitkomt: een eigen, grote, moderne studio
Nadat we in onze studio van 53m2 met zeven man kwamen te zitten werd het echt tijd voor een nieuwe locatie. We hadden geen aparte kamer om met klanten te zitten of 1-op-1 gesprekken te houden. We waren op het punt gekomen waarbij het gebrek aan ruimte onze groei tegenhield.
Toen ben ik gaan zoeken naar een locatie om mijn droom te verwezenlijken: een eigen pand met logo boven de deur.
Deze vond ik eind 2018. Het was geen liefde op het eerste gezicht, maar na wat ideeën schetsen en plannen maken ben ik er voor gegaan. Een eigen bedrijfspand met totaal 750m2 ruimte. De eerste verdieping hebben we verbouwd en gemoderniseerd tot een transparante en inspirerende studio.
De begane grond met bedrijfshal verhuren we aan een bevriend signingsbedrijf. In de veel te grote entree van het pand hebben we twee extra kantoorunits gerealiseerd door een wand met tussenvloer op te trekken. Deze twee units wordt verhuurd aan een binnenhuis architect.
Eén locatie, drie creatieve bedrijven.
Mijn ervaring en tips voor de ondernemers achter mij
Inmiddels zijn we een aantal jaar gesetteld en blikken we weer vooruit naar waar we naartoe willen als bedrijf. Maar de weg hier naartoe was niet altijd even makkelijk.
Toen ik begon had ik veel vragen, maar nergens een plek waar ik deze makkelijk kon stellen. Of websites waar ik makkelijk de antwoorden en ervaringen van anderen kon vinden. Blogs en social media waren er nog niet. Starters die ik sprak bij de ZZP verenging zaten met hetzelfde probleem.
Ik zou je willen zeggen dat het met de jaren makkelijker wordt. Maar dat is niet zo. In iedere ondernemersfase komen nieuwe problemen en uitdagingen op je pad.
Het verschil is alleen dat je steeds meer vertrouwen en een dikkere huid krijgt. Je gelooft meer in jezelf en jouw eigen kunnen. Maar het is nog steeds aan jou om de volgende stap te zetten.
Daarom deel ik via mijn nieuwsbrief mijn ervaringen, tips en tricks om te voorkomen dat jij in dezelfde valkuilen stapt als ik. Wat ik deel is mijn ervaring. Iedere situatie is anders. Ik hoop alleen dat ik jou, als groeiende ondernemer, verder kan helpen in jouw ontwikkeling op gebied van marketing, bedrijfsgroei en persoonlijke ontwikkeling.
Bedankt voor jouw aandacht. Tot de volgende keer!