Door seizoensgebonden veranderingen, economische schommelingen en andere externe factoren kan het aantal opdrachten van je bedrijf fluctueren. Natuurlijk heb je niet altijd directe invloed op bepaalde oorzaken. Maar, als een potentiële klant naar jouw product zoekt en jij niet zichtbaar bent, zal een concurrent die wél zichtbaar is naar voren komen.
Misschien is het voor jouw bedrijf niet nodig om altijd zichtbaar te zijn. Toch is het wel belangrijk om voorbereid te zijn op de momenten dat zichtbaarheid wél noodzakelijk wordt. Veel bedrijven maken de fout door pas aan marketing te denken op het moment dat het aantal opdrachten afneemt. Op dat moment is het vaak te laat om direct en effectief te reageren, want er is niets beschikbaar om direct in te zetten.
Daarom adviseer ik altijd een constante voorraad aan marketingmaterialen. Dit kan variëren van brochures en flyers tot digitale content zoals social media berichten en e-mailcampagnes. Zorg dat deze materialen uptodate zijn of gemakkelijk aangepast kunnen worden op de huidige situatie.
Neem deze zomerperiode eens tijd om na te denken: wat heb jij klaarliggen om zichtbaar te zijn? Kun jij direct schakelen zodra je opdrachten wat terug beginnen te lopen? Weet ook voor jezelf wanneer dit moment van schakelen zou moeten zijn, zodat je op tijd actie kunt ondernemen. Zo zorg je ten alle tijden voor een doorlopende, goed gevulde orderportefeuille.
Ik wens je een mooie zomer!