1. Creëer een goede bedrijfscultuur
Dit is echt mijn belangrijkste les als ondernemer geweest.
Sinds ik op mijn dertiende ben begonnen met diverse bijbaantjes heb ik dus ook verschillende werkgevers en bedrijfsculturen meegemaakt. Deze varieerden van supergezellig tot angstcultuur. En dat laatste komt het werk echt niet ten goede.
Daarom hanteren we bij Studio Campo een open, transparante en informele manier van werken. Er wordt niet gemicromanaged. Vertrouwen hoef je niet te verdienen dat krijg je meteen. En als er wat is dan moet je dat vooral zeggen. Ik ben de baas, maar ook ik ben gewoon aan de beurt met het maken van de tosti’s op vrijdag. Er zijn geen lagen of managers in het team: iedereen is gelijk. Ik eindig de 1-op-1 gesprekken dan ook altijd met de vraag: Is er nog iets dat ik niet goed doe of wat je binnen het bedrijf anders zou willen zien?
Verjaardagen worden niet overgeslagen en als er een reden is om wat te vieren, dan doen we dat. Op 5 december mogen ze hun schoen zetten en met Kerst liggen de cadeau’s onder de boom.
Willen mensen vanuit huis werken, dan mag dat. Moet iemand eerder weg? Prima, ik hoef de reden niet te weten. Je haalt de tijd maar in wanneer het jou uitkomt.
Wanneer iemand een idee heeft, dan mag die dat van mij oppakken. Dit zorgt er voor dat het dynamisch en leuk blijft voor iedereen. Wij zijn geen stamp-studio, maar een creatief bureau. En creativiteit gedijt het beste op vrijheid.
Is het dan allemaal vrijheid blijheid? Zeker niet. Maar ik ben er van overtuigd dat door onze bedrijfscultuur iedereen weet wanneer er gelachen kan worden en wanneer we in de zesde versnelling moeten.
2. Succes komt naar hen die werken
Daarmee bedoel ik niet de Instagram Hustle-Culture van weinig slapen en 24/7 aan staan.
Maar wel dat je meer gedaan krijgt wanneer je dat uurtje eerder begint. Minder op je telefoon scrolt. Net wat minder Netflix kijkt. Of niet als eerste op het terras zit op vrijdagmiddag. En wanneer meer doet, krijg je meer gedaan. En daarmee ook automatisch meer resultaat. En wanneer je meer resultaten ziet richting het punt dat je op wilt, zul je zien dat die extra stappen steeds makkelijker worden.
3. Let niet op de concurrentie
Het leidt af en je hebt er niets aan tenzij je wilt kopiëren wat anderen doen.
In de eerste vijf tot zes jaar dat ik bezig was lette ik vooral op wat mijn conculega’s deden. Zowel in Woerden als daarbuiten. Bang dat zij iets zouden doen wat ik ook kon doen. Dat zij voor een bedrijf zouden werken waar ik ook voor wilde werken. Dat zij een trend oppikten waar wij ook iets mee moeten. Dit kon ervoor zorgen dat ik ging piekeren en een FOMO gevoel kreeg.
Totdat ik cold turkey stopte met kijken waar zij mee bezig waren en wij onze eigen koers gingen varen. We gingen zelf experimenteren en onszelf verder ontwikkelen. We werden creatiever en nieuwe concepten sloegen aan.
Focus op jezelf. Je krijgt er meer energie van en betere resultaten. Én je zult zien dat de concurrentie opeens naar jou gaat kijken.
4. Niet alles lukt, leer daarvan
Mijn grootste mislukking: Kosten: 13.000,- Opbrengst de eerste 3 jaar: 2.500,-
Ik heb genoeg ideeën gehad die uiteindelijk mislukte en ons geld hebben gekost of minder goed uitpakte dan we hoopten. Zo heb ik de eerste website van ons interne project ZelfBeletteren.nl door een externe partij van webdevelopers laten coderen omdat ik iets speciaals dacht nodig te hebben waarvan wij de kennis toen nog niet in huis hadden. Uiteindelijk bleek dat de bezoekers van de website niet op deze extra functionaliteit zaten te wachten. Wat wel veel werd gebruikt hebben we vervolgens in een vernieuwde en betere webshop zelf gebouwd. Waarna de omzet via deze webshop begon te groeien.
Bottom line: niet alles zal altijd gaan zoals je voor ogen hebt. Maak je er niet te druk om en zorg er voor dat je het lesgeld vervolgens gebruikt om de juiste keuzes te maken.
5. Houd je to-do list klein
Mensen overschatten wat ze in een dag kunnen doen. Maar onderschatten wat ze in een jaar kunnen bereiken.
Voorheen was mijn to-do-list een half A4’tje, welke zich gedurende de dag steeds verder uitbreidde. Als het kon deed ik ‘het laaghangende fruit’ eerst zodat ik wat af kon vinken. Resultaat: einde van de dag een onbevredigend gevoel want in principe had ik niet echt iets productiefs gedaan en was d lijst langer dan toen ik er aan begon.
Sinds twee jaar hanteer ik een ‘Powerlist’. Iedere dag staan hier 5 punten op die ik die dag gedaan wil hebben. En bij het opstellen van die punten denk ik bij mezelf: Als ik dit doe, helpt dit mijn bedrijf dan verder?
Is dit niet het geval, dan gaat het van de Powerlist en komt het op de reserve lijst te staan. Dit zijn zaken die een keer opgepakt moeten worden, maar geen directe invloed hebben op onze business. Deze kunnen worden opgepakt nadat je jouw Powerlist hebt afgerond.
Het resultaat: je focust je op wat écht belangrijk is. En aan het einde van de dag heb je een voldaan gevoel omdat de lijst met doelgerichte taken is afgerond.
6. Wees niet bang om nieuwe mensen aan te nemen
Zodra je het gevoel hebt dat je iemand extra erbij kan gebruiken, ga er dan voor.
Ik heb twee keer iemand aangenomen bij Studio Campo terwijl ik nog geen concrete opdrachten voor hen had omdat hun functie nieuw was bij ons. En twee keer was hun planning binnen 4-6 weken volledig gevuld omdat je op zoek gaat naar dat type werk en het dus ook kunt verkopen aan opdrachtgevers.
Je eerste medewerker aannemen is spannend. Bij de tweede wordt het al iets makkelijker. Maar hoe meer ervaring je ermee opdoet, des te makkelijk het wordt. Blijf dus niet wachten tot je zelf of je collega’s omkomen in het werk. Zodra ik het gevoel kreeg dat we op een kantelpunt komen dat we ergens handen te kort komen, dan gaat de vacature de volgende dag online.
7. Zorg dat je klant weet wat je te bieden hebt.
Dat jij het weet wil niet zeggen dat zij het weten.
Na negen jaar kreeg ik het gevoel dat het tijd was voor een nieuwe identiteit voor Studio Campo. Het logo paste niet meer bij de omvang en volwassenheid van het bedrijf. Daarnaast voelde ik dat we een volgende stap moeten maken om relevant te blijven voor onze opdrachtgevers. Een HBO-studente voerde een klanttevredenheidsonderzoek uit onder negentig bestaande en oudere opdrachtgevers. Ondanks de 8,3 score bleek dat een aantal van onze opdrachtgevers niet wisten welke diensten we nog meer te bieden hadden. Zoals het ontwerpen en bouwen van websites.
Conclusie: tijd voor een nieuwe propositie en een rebranding van ons merk.
Met alle input zijn we aan de slag gegaan. Onze tagline werd aangepast van ‘ontwerp & reclame’ naar ‘creatieve communicatie’. En we ontwikkelenden een nieuw en krachtig logo met bijpassende uitstraling waarin onze core-diensten onder de aandacht werden gebracht.
Het resultaat: meer werk van bestaande opdrachtgevers. En meer aanwas van nieuwe opdrachtgevers die vonden dat onze uitstraling paste bij het type bureau dat zij zochten.
8. Sales is een belangrijke vaardigheid
Het doel van een profit-onderneming is om geld te verdienen. En zonder sales wordt er weinig verdiend.
‘Geld verdienen’ en ‘Sales’ vond ik altijd vieze termen. Het klonk gierig en als creatief had ik liever dat opdrachtgevers naar ons kwamen omdat ze ons werk goed vonden. Ik vond het netter om te wachten tot ik de opdracht kreeg.
Achteraf denk ik dat ik veel omzet heb laten liggen omdat ik simpelweg niet vroeg of wij een opdracht mochten doen. Of dat ik die extra dienst of producten niet aanbood. Nu vraag ik het gewoon. Nee is namelijk ook een antwoord.
9. Ga netwerken, ook als je daar geen zin in hebt.
Een borrel tijdens slecht weer leverde ons vier jaar lang een grote opdrachtgever op.
We zaten midden in een verhuizing, woonden met onze één jaar oude zoon tijdelijk bij mijn ouders in en het was slecht weer. Genoeg excuses te verzinnen om die middag niet naar de netwerkborrel te gaan. Met het idee ‘ik kijk even wie er is en dan ga ik gewoon weer’ ben ik gegaan.
Ik raakte aan de praat met iemand die ik nog niet kende. Hij gaf aan dat hij zojuist een ander reclamebureau te hebben uitgenodigd om een nieuwe huisstijl, website en andere marketingmaterialen te ontwerpen. “Dat doen wij ook, zal ik anders morgen even langskomen?”. Twee weken later wonnen wij de pitch waarna we nog vier jaar lang voor hen hebben mogen werken totdat het bedrijf werd overgenomen.
Als ze jou niet zien of spreken maar jouw concurrent wel, dan weet je tenminste zeker dat je de opdracht niet krijgt.
10. Stop nooit met leren
Je bent echt dom wanneer je denkt dat je alles weet.
Of je nu net van school komt of al als ik al zestien jaar in werkzaam bent in een bepaalde industrie: er valt altijd iets te leren. Zo heb ik het doel om ieder jaar minimaal vier managementboeken te lezen die mij helpen om mezelf te ontwikkelen als leider. In de auto of tijdens het koken luister ik naar podcasts over ondernemerschap en creativiteit om nieuwe inzichten en standpunten te verkrijgen.
Het leren stopt nooit. Zelfontwikkeling is voor mij een must. En ik moedig jouw ook aan tijd te investeren in jezelf. Lees boeken, luister podcasts, kijk documentaires of how-to’s over jouw vakgebied.
Dit is in mijn ogen hoe je jezelf als ondernemer blijft ontwikkelen.